קומוניקטים ופרטים על ספרים יש לשלוח לעורכת המדור דנית צמית במייל:  danittzamit@gmail.com 


“שטום” מאת ג’ם לסטר

מאנגלית: גיא הרלינג

הוצאת תמיר//סנדיק וידיעות ספרים

“אני אוהב אותך, ג’ונה, אבל לפעמים אני מצטער שנולדת.” אני מיד רוצה לחזור בי, אבל אני לא מסוגל להתגבר על גוש המרה שבתוך הגרון שלי, ואז עיניו נפתחות בבת אחת כאילו שמע והבין. הוא יורד אחריי למטה בפיג’מה, לוקח את הנעליים שלו ונעמד ליד הדלת. אין לי כוח להתווכח, ואני נועל לו את נעליו, וסוגר את הדלת בשקט מאחורינו.

בן ואמה כורעים תחת נטל הטיפול בבנם האוטיסט, שרמת תפקודו נמוכה: ג’ונה בן העשר לא מסוגל לדבר, אינו שולט בצרכיו ונוהג באלימות כלפי הוריו. בהשלמה עם אי יכולתם לספק את הדרוש לו, הם נאחזים בתקווה שיצליחו להעבירו לבית ספר בתנאי פנימייה שתואם את מצבו. אלא שאותו המוסד נמצא, לרוע המזל, מחוץ לגבולות הרובע בו הם מתגוררים.

כדי להגדיל את סיכוייהם לנצח במאבק ביורוקרטי בלתי נמנע, מציעה אמה לזייף פרידה ולהציג בפני בית המשפט תמונה של אב יחידני הנאבק לגדל את בנו הנכה לבד. החלטה אסטרטגית זו מחזירה את בן, הפרוד הטרי, להתגורר בבית אביו המזדקן, ניצול שואה שיחסיו עמו מעורערים. כך, בבית קטן בצפון לונדון, מוצאים את עצמם יחד שלושה דורות של גברים לא מתקשרים – אחד שאינו מסוגל ושניים שאינם רוצים.

רומן זה הוא ספרו הראשון של ג’ם לסטר, עיתונאי לשעבר, ובו מוטיבים אוטוביוגרפיים. לסטר הוא אב לשני ילדים, אחד מהם אוטיסט בתפקוד נמוך, ועליהם הוא נוטל אחריות מלאה. הוא מתגורר בלונדון עם בת זוגו וילדיה, מלמד ספרות אנגלית ותקשורת בבתי ספר תיכוניים ועמל על הרומן הבא שלו, לאחר שכבר חתם על חוזה לשני ספרים נוספים.

360 עמודים * 98 ש”ח

%d7%a9%d7%98%d7%95%d7%9d_%d7%a2%d7%98%d7%99%d7%a4%d7%94

“פרפר” מאת אנרי שארייר

מצרפתית: רפי קינן

ספרי עליית הגג וידיעות ספרים

“המכה היתה כל כך קטלנית, שלקח לי שלוש‑עשרה שנים להתאושש ממנה. וזאת גם לא היתה סתם מכה, היו הרבה שותפים למכה הזאת. ב‑26 באוקטובר 1931, בשמונה בבוקר, הוציאו אותי מתא המאסר בקוֹנסיֶרזֶ’רי, שהייתי כלוא בו שנה. הייתי מגולח למשעי, לבוש יפה בחליפה מחויטת, בחולצה לבנה ועניבת פרפר. ההופעה שלי היתה אלגנטית.

הייתי בן עשרים וחמש ונראיתי בן עשרים. המראה ה”ג’נטלמני” שלי עשה כנראה רושם על השוטרים. הם התנהגו אלי באדיבות ואפילו הורידו לי את האזיקים. ישבנו על שני ספסלים באולם ריק, חמישה שוטרים ואני. הדלת הובילה לאולם בית המשפט. זה היה בפָּאלֶה דֶה ז’וּסטיס, בית המשפט העליון בפאריז. מזג האוויר היה אפרורי.

עמדו להאשים אותי ברצח.”

בית משפט בפריז. הנאשם קם על רגליו. מאסר עולם עם עבודת פרך. אנרי שארְיֶיר המכונה “פּאפּיוֹן” (פרפר), עבריין קטן ממונמרטר, מואשם שלא בצדק ברצח, ונשלח אל “הדרך לעזאזל”: כלא שהוא בעצם מושבת עונשין מעבר לאוקיאנוס, גיהינום עלי אדמות. פּאפּיוֹן מרגיש כמו פרפר שננעצה בו סיכה. עכשיו – רק לנסות לברוח.

פרפר, רב-מכר עצום שנמכר במיליוני עותקים בעשרות שפות מאז הופיע לראשונה ב-1969, מסַפּר על שרשרת ניסיונות הבריחה הנועזים של פאפיון במשך 13 שנים, עד הבריחה שהביאה אותו אל החופש. אנרי שארְיֶיר, הלא הוא “פּאפּיוֹן” עצמו, ניחן בכושר סיפור טבעי ומופלא, הכובש את קוראיו מייד עם תחילת הקריאה. כמו בעולם כולו, גם בישראל היה פרפר קלאסיקה פופולרית במשך שנים. עכשיו הוא מוגש לקוראי העברית בתרגום חדש ועדכני.

551 עמודים * 98 ₪
%d7%a4%d7%a8%d7%a4%d7%a8-%d7%a2%d7%98%d7%99%d7%a4%d7%94-%d7%9e%d7%a7%d7%95%d7%a8

“להתאהב בגרייס” מאת קריסטל סאתרלנד

מאנגלית: ענבל שגיב- נקדימון

הכורסא הוצאה לאור

“תמיד חשבתי שהרגע שבו אפגוש את אהבת חיי יהיה קולנועי יותר. לא בדיוק כמו סרט קולנוע, כמובן, עם שיער מתנפנף בהילוך איטי ופסקול אינסטרומנטלי מרגש. אבל חשבתי שלפחות יהיה משהו, כן? שהלב יחסיר פעימה. שהנשמה תרגיש נגיעה ומשהו עמוק בפנים יאמר, “וואו. הנה היא. סוף סוף, אחרי כל-כך הרבה זמן, הנה היא.”

הנרי פייג’ מעולם לא היה מאוהב. הוא אמנם מחשיב את עצמו רומנטיקן חסר תקנה, אבל אהבה מהסוג המטלטל שמדיר שינה ומנטרל תיאבון טרם נקרתה בדרכו. עד שהגיעה גרייס.

גרייס לא נראית כמו נערת החלומות שהנרי דמיין לעצמו – היא נתמכת במקל הליכה, לובשת בגדים של בנים, ונדמה שהיא מתרחצת לעיתים נדירות בלבד. אך כשהנרי נבחר לערוך את עיתון בית הספר יחד עם גרייס, הוא מגלה שהוא מתאהב בה במהירות.

אולם “להתאהב בגרייס” הוא אינו סיפור אהבה אופייני של נער הפוגש בנערה. ספר הביכורים המבריק של קריסטל סאתרלנד מלא במידה שווה בשנינות ובשברון לב, והוא תזכורת בעלת עוצמה לאושר המריר-מתוק של אהבה ראשונה.

“להתאהב בגרייס” עוסק גם במערכות יחסים בין הורים לילדים,  בין מורים לתלמידים, בהתנסויות הראשונות של אהבה, אחריות, חיבורים חברתיים מפתיעים ובעיקר איך להחליט בכל יום מחדש לאהוב מישהו שלא תמיד נותן לך את האפשרות הזו.

קריסטל סאתרלנד נולדה באוסטרליה, ארץ הקיץ הנצחי. היא עבדה כעיתונאית באמסטרדם ובהונג קונג. אין לה ילדים ולא חיות מחמד אבל היא נוהגת לכנות את החפצים שלה בשמות. בהולנד היו לה אופניים שנקראו קים קרדשיאן, ודינוזאור מתנפח בשם הרברט. להתאהב בגרייס הוא ספרה הראשון.

296 עמודים * 98 ₪

%d7%9c%d7%94%d7%aa%d7%90%d7%94%d7%91-%d7%91%d7%92%d7%a8%d7%99%d7%99%d7%a1-%d7%a2%d7%98%d7%99%d7%a4%d7%94

“הציור האחרון של שרה דה ווס” מאת דומיניק סמית

מאנגלית: דורון דנסקי

הכורסא הוצאה לאור

ניו יורק, 1957: כבכל לילה מביט מרטי דה גרוט בפניה טורדי המנוחה של הילדה המופיעה בציור שתלוי מעל מיטתו – ציור הולנדי מהמאה ה-16 שעבר מדור לדור במשפחתו. לפתע הוא מבחין כי משהו בציור שונה. מישהו גנב את הציור המקורי מחדר השינה שלו והחליף אותו בהעתק כמעט מושלם.

ברומן חדש ומלהיב שנפרש על פני ארבע מאות שנים ושלוש יבשות רוקם דומיניק סמית עלילה מורכבת ומרתקת שסובבת סביר ציור אחד בלתי נשכח.

הציור האחרון של שרה דה ווס חושף את עולמן של הציירות במאה ה 16 של הולנד ואת העולם המורכב והמרתק של זיוף יצירות אומנות. הרומן שנע בין כמה תקופות מביא את קולם של שרה דה ווס ציירת הולנדית שנאלצה לשלם את חובות בעלה הצייר באמצעות ציוריה, חוקרת התקופה אלי שיפלי שמתפרנסת מתיקון יצירות אומנות ויום אחד מבינה שזייפה אחת כזו ועל מרטי דה-גרוט, יורש עשיר שיוצא לחיפוש אחרי ציור נדיר ומגלה כמה דברים חדשים על עצמו. הציור האחרון של שרה דה ווס הוא רומן נפלא שמשלב מתח, היסטוריה והתשוקה לאמנות.

דומיניק סמית נולד וגדל בסידני, אוסטרליה ומתגורר כיום בארה”ב. הוא מלמד כתיבה בפקולטה לפרוזה של קולג’ וורן ווילסון בצפון קרוליינה. “הציור האחרון של שרה דה ווס” הוא ספרו הרביעי והראשון שמתורגם לעברית.

315 עמודים * 98 ₪

the-last-painting_front-sofi

 

“העידן הפוסט אנושי – בין פנטזיה לחיי נצח לבהלה קיומית” עורכים: יוחאי עתריה ועמיחי שלו

פרדס הוצאה לאור

מרשתות מחשב אינטליגנטיות ועד לזומבים חסרי מוח, מגלמים בשר ודם ועד לתבונה מלאכותית, מפחד מוות ועד חיי נצח: גבולותיו של העולם הפוסט־אנושי הולכים ומתרחבים כל העת, משתרעים הרחק מעבר לערבות הקרח בהן נדדה המפלצת של פרנקנשטיין, אל עמק המוזרות ומעבר לו…

כרמל וייסמן, נועה מנהיים, עמרי הרצוג, עודד וולקשטיין, מוריאל רם, קוג’י יאמאשירו, אריאל צבל, קרול אדמס, אריק גלסנר, אהוד לנגר, עידו הרטוגזון, יובל דרור, מריוס כהן, יעקב גולומב, חן אדלסבורג, יוחאי עתריה, יונתן הירשפלד, מולי להד, דוד סנש, ניצן רוזנוקס, עמיחי שלו, ערן הדס, מרי דריאסק, אתגר קרת

אף שהמונח “פוסט־אנושי” חדר למחזור הדם של השיח התרבותי והאקדמי בשנים האחרונות, הניסיון לעמוד על מקורו, משמעותו והשפעותיו מניב תוצאות מרתקות. לרעיון הפוסט־אנושיות יש היסטוריה ארוכה ועתיד מורכב, הרבה מעבר לשילוב של אדם־מכונה או להפיכת בני האדם לגיבורי־על. לא ניתן להגדיר את האדם הפוסט־אנושי רק במונחי העל־אדם נוסח ניטשה, והאדם הפוסט־אנושי הוא לא רק תוצאה של התפתחות טכנולוגית; האדם הפוסט־אנושי הוא אנחנו.

בספר זה מבקשים כותבות וכותבים מתחומי האקדמיה, התרבות והספרות לענות על השאלות הללו, אם באמצעות סרטי מדע בדיוני, פסיכדליה, התפתחויות רלוונטיות בתחומי המדעים, חוויות שבי מצמררות, הטבח השיטתי בבעלי חיים ועוד. כל אחד ואחת מהם שואל שאלת יסוד דומה – מהי פוסט־אנושיות והאם היא כבר חלק מהתרבות שלנו? כל אחד ואחת מהם מציע תשובה מעוררת השתאות. התוצאה היא ספקטקל רבגוני שפורש עולם ומלואו, פוער סדקים באקסיומות ובתפיסות קיימות מחד, ומאידך משרטט מגמות ותרחישים מופלאים ומצמררים, שחלקם כבר מתרחשים לנגד עינינו.

377 עמודים * 69 ₪

%d7%94%d7%a2%d7%99%d7%93%d7%9f-%d7%94%d7%a4%d7%95%d7%a1%d7%98-%d7%90%d7%a0%d7%95%d7%a9%d7%99-%d7%a2%d7%98%d7%99%d7%a4%d7%94-%d7%97%d7%96%d7%99%d7%aa

“מה עובר לך בראש? – מה שצריך לדעת על פסיכולוגיה בגיל ההתבגרות” מאת עדנה כצנלסון ועמירם רביב

הוצאת מטר

הספר מה עובר לך בראש? הוא ספר פסיכולוגיה לנוער ועל נוער המציג את פניו המרתקות של מדע זה. הוא מציע שילוב ייחודי של ידע תיאורטי עדכני וקלאסי, כולל דוגמאות ועצות מעשיות לחיי היום-יום בתחומים כמו אהבה, מיניות, מגדר, יחסים עם חברים והורים, בריאות  גופנית נפשית ועוד.

מה עובר לך בראש? כתוב “בגובה העיניים” בלי לנסות לחנך וכולל חומר שיכול לעזור למתבגרים להתמודד עם האתגרים שתקופה זו מביאה אל חייהם. הספר יכול לשמש בסיס לשיחות של מתבגרים בינם לבין עצמם ובינם לבין הוריהם. כמו כן, חומרי הספר מתאימים לפעולות בתנועות הנוער ולשיעורי חברה בבית הספר. גם הורים למתבגרים, אנשי חינוך וכל מי שמתעניין בפסיכולוגיה  בכלל ובעולמם של בני נוער בפרט, ימצאו בספר זה  מידע  מרתק.

ד”ר עדנה כצנלסון היא פסיכולוגית קלינית, חינוכית והתפתחותית ומרצה לפסיכולוגיה בבית הספר לרפואה באוניברסיטת תל אביב. ד”ר כצנלסון מתמחה בייעוץ וטיפול בילדים, מתבגרים ומשפחות. היא אם לשלושה וסבתא  לשבעה נכדים. מה עובר לך בראש? הוא ספרה השביעי המנגיש את עקרונות הפסיכולוגיה לקהל הרחב והשלישי שנכתב בשיתוף עם פרופ’ עמירם רביב (השניים הקודמים הם משבר ושינוי בחיי הילד ומשפחתו ו – סבאות עכשיו).

פרופסור עמירם רביב הוא פסיכולוג חינוכי וקליני, דקאן בית הספר לפסיכולוגיה במרכז ללימודים אקדמיים באור יהודה ופרופסור אמריטוס בבית הספר למדעי הפסיכולוגיה באוניברסיטת תל אביב. פרופ’ רביב כיהן גם כראש החוג לפסיכולוגיה באוניברסיטת תל אביב ושימש כפסיכולוג ראשי בשירות הפסיכולוגי-ייעוצי במשרד החינוך. הוא עוסק שנים רבות בטיפול וייעוץ פסיכולוגי לילדים, מתבגרים והורים, בכתיבת חומרי הדרכה להורים ובייעוץ לטיפוח והעשרה קוגניטיבית ורגשית באמצעות ספרות ילדים. פרופ’ רביב הוא אב לשתיים וסב לארבע מתבגרות ולמתבגר אחד.

98 ש”ח

%d7%9e%d7%94-%d7%a2%d7%95%d7%91%d7%a8-%d7%9c%d7%9a-%d7%91%d7%a8%d7%90%d7%a9

“ממבו בצ’יינטאון” מאת ג’ין קווק

הוצאת מטר

צ’רלי וונג – בתם הבכורה של בלרינה ושל עושה אטריות שהיגרו לארצות הברית מבייג’ינג – גדלה בצ’יינטאון של מנהטן. היא אמנם נולדה באמריקה, אבל עד היום כשהיא בת עשרים ושתיים לא יצאה כמעט מהשכונה וכל עולמה תחום בין גבולותיה. היא גרה בדירה שבה נולדה – דירת שני חדרים זעירה שהיא חולקת עם אביה האלמן ועם אחותה בת האחת-עשרה – ועובדת כשוטפת כלים במסעדת אטריות שכונתית שבה עובד גם אביה.

אבל כשצ’רלי מתקבלת לעבודה כפקידת קבלה בסטודיו לריקודים סלוניים באפ-טאון, נגלה לה פתאום עולם שכלל לא ידעה על קיומו, וכל מה שקיבלה עד אז כמובן מאליו משתנה מן הקצה אל הקצה. בסטודיו לריקוד מתחילים להתגלות אט-אט כישרונותיה של צ’ארלי, ואיתם משתנים נקודת המבט שלה, ציפיותיה וביטחונה העצמי, במקביל היא עושה מאמצים ניכרים להסתיר זאת מעיני אביה המפגין חשדנות רבה כלפי כל דבר מערבי. בזמן שצ’רלי פורחת, לוקה אחותה במחלה קשה. אביה מנסה לטפל בבתו החולה בטיפולים סיניים בלבד, אך ללא הועיל, ואילו צ’רלי צריכה ליישב את הסתירה בין שני העולמות – הסיני והמערבי, החדש והישן – ולהציל את אחותה בלי לוותר על הביטחון העצמי שרכשה ועל זהותה החדשה.

ממבו בצ’יינטאון הוא רומן סוחף ומרגש, וכמו ספרה הקודם של ג’ין קווק, ילדות מתורגמת, יכבוש גם הוא ברגישותו את לבבות הקוראים. זהו סיפורה של אישה צעירה הנקרעת בין חובותיה המשפחתיות בצ’יינטאון לבין המפלט שמצאה לעצמה בחשאי בעולם מערבי יותר.

ג’ין קווק היא מחברת רב המכר של “הניו-יורק טיימס”  ילדות מתורגמת שאף הוא יצא לאור בעברית בהוצאת “מטר”. היא נולדה בהונג קונג ובילדותה היגרה לברוקלין. בין תום לימודיה בהרווארד ובין לימודיה לתואר שני באמנויות באוניברסיטת קולומביה עבדה כרקדנית מקצועית בסטודיו לריקודים סלוניים.

201 עמודים * 95 ש”ח

%d7%9e%d7%9e%d7%91%d7%95-%d7%91%d7%a6%d7%99%d7%99%d7%a0%d7%98%d7%90%d7%95%d7%9f-%d7%97%d7%96%d7%99%d7%aa-%d7%a7%d7%9c%d7%94

 

“לילות טוקיו” מאת ג’ייק אדלסטיין

מאנגלית: אילן פן

פן הוצאה לאור וידיעות ספרים

“או שאתה מוחק את הסיפור, או שאנחנו מוחקים אותך. ואולי את המשפחה שלך. אבל נחסל אותם ראשונים, כדי שתלמד לקח לפני שתמות…

ההצעה היתה ברורה למדי.

“תעזוב את הסיפור ואת הג’וב שלך, וזה יהיה כאילו שום דבר לא קרה. אם תכתוב את הכתבה, לא יהיה מקום במדינה הזאת שלא נצוד אותך. ברור?”

סיפורו האמיתי והלא-ייאמן של ג’ייק אדלסטיין, צעיר יהודי-אמריקאי שהגיע לטוקיו ללמוד יפנית ועם סיום לימודיו התחיל לעבוד ככתב פלילים ב”יומיאורי שינבון”, העיתון הנפוץ ביותר ביפן. במשך שתים-עשרה שנה הוא סיקר את הצד האפל של יפן: סחיטה, רצח, סחר בבני אדם, עבירות צווארון לבן וזנות, וחקר לעומק את עולמו המיוחד של ארגון היקוזה (המאפיה היפנית). מתחקיריו של אדלסטיין גם לא נפקד מקומם של מארחות ובעלי דוכנים ישראלים בטוקיו. הסקופ האחרון של אדלסטיין חשף שערורייה שהדיה הגיעו עד למסדרונות הבוהקים של משרדי האפ-בי-איי והובילה לאיום על חייו ועל חיי משפחתו.

בלילות טוקיו אדלסטיין פותח צוהר לצדדים הפחות מוכרים של התרבות והחברה היפניות, מציע נקודת מבט ייחודית ומרתקת ומספר כיצד נהפך בחור יהודי-אמריקאי רגיל לעיתונאי מוערך שהיקוזה מציע פרס על ראשו.

ג’ייק אדלסטיין היה כתב פלילים ב”יומיאורי שינבון”, העיתון הנפוץ ביותר ביפן, בשנים 1993-2005. ב-2007-2006 הוביל מחקר על סחר בבני אדם ביפן במימון מחלקת המדינה של ארצות הברית. אדלסטיין נחשב לאחד המומחים המובילים בנושא הפשע המאורגן ביפן ומנהל את מחלקת יחסי הציבור של “פולאריס פרוג’קט ג’אפאן” בוושינגטון, ארגון הנאבק בסחר בבני אדם ובניצול נשים וילדים בתעשיית המין.

414 עמודים * 98 ש”ח
penn_tokyovice_front-cover-small

“הקונפורמיסט” מאת אלברטו מורביה

מאיטלקית: עתליה זילבר

הוצאת פן וידיעות ספרים

סודיות ושתיקה הן טבעו השני של מרצ’לו קלריצ’י, גיבור “הקונפורמיסט”, הספר שהפך את אלברטו מורביה לאחד הסופרים הפוסט-מלחמתיים הנקראים בעולם. מרצ’לו שולט בחייו – יש לו אישה שאוהבת אותו, עמיתים שמעריכים אותו וכוח חבוי שמתלווה לעבודתו הסודית עבור המשטרה החשאית באיטליה, בשנות שלטונו של מוסוליני. אבל אז הוא מקבל משימה שמטרתה להוכיח את נאמנותו למשטר – להרוג את מי שהיה הפרופסור שלו ונמצא כעת בגלות – והוא מתאהב באישה מוזרה ומושכת. חייו נקרעים ואיתם לבו המושחת של הפשיזם.

מרצ’לו מחפש אחר מה שנתפש בעיניו כ”חיים נורמליים”: פעילות נורמלית, הופעה חיצונית נורמלית, רגשות נורמליים… אולם הוא מבלבל בין נורמליות לקונפורמיזם. בהשתוקקות של מרצ’לו להשתלב ולציית הוא משעבד את רגשותיו, המדוכאים ממילא, וכשהחיים מעמידים בפניו דילמות מוסריות הוא מטפל בהן בדרכו.

יצירתו של מורביה נודעת בהצגה משכנעת של ניכור חברתי ומיניות נטולת אהבה. המבקרים שיבחו את סגנונו הישיר והלא מצועצע, את העומק הפסיכולוגי של כתיבתו, את כישרונו כמספר ואת יכולתו ליצור דמויות אותנטיות ודיאלוגים ריאליסטיים. הקונפורמיסט עורר עניין גדול באיטליה ומחוצה לה ואף עובד לסרט (1970), בבימויו של ברנרדו ברטולוצ’י.

אלברטו מורביה (1990-1907), מסופריה הבולטים והחשובים של איטליה במאה ה-20, נולד ברומא לאב יהודי ואם קתולית.  הרומן הראשון שלו, “האדישים”, יצא לאור ב-1929 והוא מתאר בו באופן ריאליסטי את השחיתות המוסרית של מעמד הביניים באיטליה. מורביה המשיך ופרסם ספרים שקנו לעצמם מעמד בעולם הספרותי, כמו “אגוסטינו” (1944), “האישה מרומא” (1947), “אי-ציות” (1948), “הקונפורמיסט” (1951), “לה צ’וצ’ריה” (1957), “השיעמום” (1960). כמו כן פרסם חמישה קובצי סיפורים קצרים, אוטוביוגרפיה ומאמרים שונים. מורביה היה נשוי תקופה קצרה לסופרת האיטלקיה-יהודייה אלזה מורנטה.

359 עמודים * 98 ש”ח

%d7%94%d7%a7%d7%95%d7%a0%d7%a4%d7%95%d7%a8%d7%9e%d7%99%d7%a1%d7%98_%d7%a2%d7%98%d7%99%d7%a4%d7%94-%d7%a7%d7%93%d7%9e%d7%99%d7%aa2 

“שפינוזה – רציונליסט ומיסטיקן : על ‘הסתירה’ במשנתו של שפינוזה” מאת צדוק עלון

הוצאת רסלינג

הקורא בכתבי שפינוזה מגלה שדבריו ביחס לשלוש אבני היסוד המרכיבים את תורתו – העצם, התואר והאופן – מכילים סתירות. העצם (הטבע, אלוהים), טוען שפינוזה, הוא יחיד, אינסופי ובלתי ניתן לחלוקה, אך גם מכיל בתוכו בהכרח אינסוף תארים ואופנים. התארים, לדבריו, הם בגדר מה שהשכל תופס בטבע, אולם הם גם בעלי ממשות עצמאית מחוץ לרוחנו. והאופנים (הדברים הפרטיים) – פעם מציאותם אינה הכרחית מכיוון שהיא נגזרת ממציאות אופנים כמותם, ומכאן שהם משוללי חירות, ופעם מציאותם הכרחית מכיוון שהיא נגזרת מהטבע האלוהי, ומכאן שהם בעלי חירות. בשל קשיים אלו סוברים פרשנים רבים שמשנתו של שפינוזה אינה קוהרנטית.

בספר זה מוצעת פרשנות אשר לפיה משנתו של שפינוזה אינה מכילה סתירות, כאשר דבריו כולם משתלבים לכדי תורה המציגה מערכת יחסים קוהרנטית בין שלושת מרכיבי הקיום. על פי פרשנות זו האחדות, שאותה מחייב השכל, והריבוי, המתחייב מהשכל הישר, עולים בקנה אחד.

הפרשנות שמציע צדוק עלון מאירה סוגיות נוספות השנויות במחלוקת במשנת שפינוזה, ביניהן: מה מהות הקשר בין האונטולוגיה של שפינוזה לאתיקה שלו? האם בהיות העצם “דבר חושב” ניתן לייחס לו תודעה עצמית? האם שפינוזה, בהציבו תכלית למציאותו של האדם, אינו נקלע למצב של אשליה ותרמית עצמית? מדוע קיימת דו-משמעות כה בולטת במשנתו? מהי “התמדת” הנפש ומהי “התמדת” הגוף ומה יחסן לזמן ולנצח? מה הקשר בין רציונליזם למיסטיציזם במשנת שפינוזה, ומה מקומו של המונח “אהבת אלוהים השכלית” בסוגיה זו?

צדוק עלון, ד”ר לפילוסופיה מטעם האוניברסיטה העברית, פרסם עד כה שני ספרי שירה ושני ספרי פרוזה.

230 עמודים * 79 ש”ח

tzadok_alon_con_front-page-001

“אזרחות וזהות לאומית” מאת יורגן הברמס, נאום לרגל ארבעים שנה לסיום מלחמת העולם השנייה מאת ריכרד פון וייצקר

הוצאת רסלינג ומכון גתה

ספר זה כולל את נאומו המפורסם של ריכרד פון וייצקר, אשר נחשב בעיני רבים לגדול נשיאיה של הרפובליקה הפדרלית הגרמנית, לצד אחת ממסותיו המכוננות של יורגן הברמס, הפילוסוף הגרמני החשוב והמוכר בזמננו.

בשמונה במאי 1985 התכנס בית הנבחרים של הרפובליקה הפדרלית של גרמניה כדי לציין ארבעים שנה לסיומה של מלחמת העולם השנייה. נאומו של וייצקר דוחה מכל וכל את גישת ה״עסקים כרגיל״ בין גרמנים ליהודים. הוא עמד על משמרתם של זכר השואה, ייחודיות הזוועה שחוללו הגרמנים והאחריות הבלתי-מתכלה של בני עמו כלפי העם היהודי. מאז, מנהיגי גרמניה אמונים על התפיסה הפוליטית-מוסרית שניסוחה החזק ביותר ניתן בנאום וייצקר: לרצח העם היהודי לא היה תקדים בהיסטוריה; הגרמנים, כל גרמני, נושאים בעול הזיכרון והפיוס; לא אשמה מוטלת אפוא על הגרמנים בני-זמננו, כי אם אחריות. ואחריות, בניגוד לאשמה, חסינה מפני חילופי הדורות ומפני ״נורמליזציה״. דברים אלה הרעידו אז את אמות הסיפים בגרמניה באופן שקשה לשערו כיום.

מאמרו של הברמס המובא כאן (משנת 1992) הוא פרי הבשלתו כאינטלקטואל פוליטי במהלך שנות ה-80, בין השאר הודות לקול החזק שהשמיע ב״פולמוס ההיסטוריונים״. כפילוסוף בחר הברמס בפרגמטיזם ובמחויבות אקטואלית על פני הניתוח התיאורטי המופשט. הוא לא הסתפק בחקר הרציונליות האנושית ובטיפוח ״המרחב הציבורי״, מושג הרשום על שמו, אלא עקב בדריכות אחר השינויים הגדולים שחלו בגרמניה, באירופה ובעולם, בעיקר לאחר נפילתה של חומת ברלין. תצפיותיו הובילו אותו אל המשפט המדינתי והבינלאומי. בעיצומה של חדוות איחוד גרמניה, ובצל ניסיונה המר של גרמניה, הציג הברמס שאלת מפתח: כיצד ניתן להזדהות עם מדינתך בלא ליפול לאפלת הלאומנות? חידושו החשוב של הברמס נעוץ בחיבור בין התשובה שהציע לשאלה הגרמנית הזאת, ובין סוגיה רחבה יותר המתייחסת לכל מדינה בעידן הגלובליזציה: כיצד ניתן לאזן בין תרבות פרטיקולרית לבין ערכים אוניברסליים בלא שהפרטיקולרי ירמוס את האוניברסלי, ובלא שהאוניברסלי ימחק את ייחודו של הפרטיקולרי?

100 עמודים * 62 ש”ח

book_942_big

“לפרק את המיתוס – התנגדות לדימויי ונוס כמודל של יופי נשי באמנות פמיניסטית” מאת דליה בכר

הוצאת רסלינג

הדימוי של אפרודיטה/ונוס שימש תמיד קנה מידה ליופי הנשי, החל מתרבות יוון ורומא, דרך יצירות פיסול וציור לאורך תולדות האמנות וכלה באמנות ובפרסום כיום. דימוי זה כונן גוף אידיאלי בלתי אפשרי, רחוק מהגוף הריאלי, והוא בעל השלכות רבות עד היום על תפיסת הגוף הנשי בכל תחומי החיים; הוא גורם לנשים להתאים את גופן למודל הקלאסי על ידי דיאטה וניתוחים פלסטיים, הוא גורם לאנורקסיה ולבעיות פסיכולוגיות שנובעות מדימוי עצמי.

ספר זה מציג מבחר יצירות אמנות פמיניסטיות החותרות תחת תפיסת היופי הנשי המבוססת על המודל של אפרודיטה/ונוס, תוך כדי שימוש באסטרטגיות שונות של התנגדות – גלויות או מוסוות. על ידי ניכוס דמותה של ונוס (עומדת, שרועה או כורעת) ערערו האמניות הפמיניסטיות על האיקוניוּת של הדימוי, התנגדו למודל יופי אחד והציעו ריבוי של מושגי היופי.

המבוא לספר מציג את התשתית התיאורטית ליצירת קנון היופי ביוון העתיקה, לצד מיפוי העמדות הפמיניסטיות המרכזיות הנוגעות להבניית “נשיות” ו”יופי נשי”. החלק הראשון של הספר דן באמנית המולטימדיה הצרפתייה אורלן ((Orlan אשר מנכסת ביצירותיה את דימויי ונוס בעזרת ניתוחים פלסטיים שהופכים למייצגים, ובכך מביאה את יצירתה לסף, להסגת גבול. החלק השני של הספר מתמקד באמנית האמריקאית חנה וילקה ((Hannah Wilke שנודעה ביופייה. וילקה, אשר חלתה בסרטן, ייצגה ופירקה את דימוי ה”האישה היפה”, ועל ידי שימוש במודלים של אפרודיטה/ונוס תיעדה את תהליך אובדן זהותה וקמילת יופייה. החלק האחרון של הספר מציע יצירות נבחרות שמבטאות התרסה וחתרנות פמיניסטית ביחס לדימוי אפרודיטה/ונוס – הן מעמידות מולו  את הגוף “החסר” ו”הפגום”.

ד”ר דליה בכר היא אמנית, מרצה וחוקרת אמנות; למדה אמנות והוראת אמנות במדרשה למורים לאמנות ברמת השרון; עבדה כמורה לאמנות וכמדריכת מורים במסגרות שונות, ביניהם במדרשה לאמנות בבית ברל; פרסמה מאמרים רבים בכתבי-עת מקצועיים והציגה בתערוכות יחיד ובתערוכות קבוצתיות רבות.

300 עמודים * 79 ש”ח

dalia_bachar_con_front-page-001

“לשאלת היהודים – כתבים מוקדמים – כרך א 1844-1843” מאת קרל מרקס

הוצאת רסלינג

הוצאה זו של כתבי מרקס המוקדמים, אשר כרך ראשון שלה מוגש בזאת לקורא העברי, אמורה לא רק להרחיב את היכרותו של הקורא העברי עם יצירתו של מרקס אלא גם להעמיק את הבנתו את החיים החברתיים-פוליטיים. הכתבים המוקדמים של מרקס – בהם “לביקורת פילוסופיית המשפט של הגל” ו”לשאלת היהודים”, לצד חיבורים אחרים – כוללים את דיונו הרחב ביותר של מרקס על המדינה בכלל ועל המדינה המודרנית בפרט. בהקשר זה הוא מציג ומנתח מאפיינים שונים של הקפיטליזם המודרני, בראשם ההפרדה בין הספרה החברתית-כלכלית לספרה הפוליטית, כלומר הקרע המעוגן משפטית בין אי-שוויון, ניצול ורב-גוניות דתית בראשונה לבין שוויון זכויות אזרחי עקרוני, עד כדי ריבונות עם אשלייתית, בשנייה. ההפרדה בין דת ומדינה היא חלק מהפרדה זו בין הספרה החברתית-כלכלית, שהפכה לספרה של הפרטיות, למדינה – הספרה של הכלליות. הפרדה זו מהווה בשלמותה את האמנציפציה הפוליטית. זהו שחרור המדינה, מבחינה פורמלית, משלטונם של בעלי  השררה הכלכליים ומכבלי הדת. מרקס, היהודי המומר, אמנם לא הרעיף אהבת יתר על עמו המקורי, אבל הוא נאבק למען הענקת שוויון זכויות פוליטי מלא ליהודים; אף הם זכאים ליטול חלק באמנציפציה הפוליטית המוצאת ביטוי בדמוקרטיה הפוליטית המודרנית.

האמנציפציה האנושית המלאה –  השחרור מכבלי הניצול ומיחסים חברתיים אחרים, בהם המדינה, אשר נדמים לבני אדם כעוצמות טבע שאין הם יכולים לחרוג מהן – מתגשמת על יסוד “ביטול העבודה”. זהו חזון – יש יאמרו אוטופי, ואף מרקס עצמו התקשה להחזיק בו – של פעילות ייצור חדשה בעלת אופי אמנותי ושל יחסים אנושיים בלתי אינסטרומנטליים. חזון זה מוצא את ביטויו הראשוני בטקסט “קטעים מספרו של ג’יימס מיל  ‘יסודות הכלכלה המדינית'” המובא בכרך זה. כמו כן, הקורא בספר יוכל להעמיק את היכרותו עם תורת המדינה של הגל, עם הדמוקרטיה המודרנית, עם הביורוקרטיה, “השכל הפוליטי” (המוגבל) ועוד.

עורך הספר, ד”ר אורי זילברשייד, הוא פילוסוף מדיני; מלמד וחוקר את מהות המדינה והפוליטיקה, ובמסגרת זו את תורת מרקס, בבית הספר למדעי המדינה ובמרכז ללימודי גרמניה ואירופה באוניברסיטת חיפה.

420 עמודים * 94 ש”ח

marx_con_front-page-001

“פעימות – כתב עת למוזיקה ותרבות” גיליון מס. 3 עורכת ראשית: שושנה זאבי

אוניברסיטת תל אביב והוצאת רסלינג

כתב העת פעימות מהווה צוהר אל עולם המוזיקה והמחקר המוזיקולוגי בתוך הקשריו לשיח התרבותי העכשווי בארץ. המשתתפים בכתב העת קשורים בתחום המוזיקולוגיה – חוקרים וסטודנטים מתקדמים, מלחינים ומבצעים. המאמרים מכוונים לקהל מגוון: למוזיקאים, למוזיקולוגים ולכל שוחר מוזיקה, לאנשי ספרות, אמנות וקולנוע ולחוקרי חברה ותרבות.

ראובן סרוסי: כמה דברים על אריק שפירא, מחקרים: אסף שלג: לחשוב מחדש על דברי הימים של המוזיקה האמנותית הישראלית (וגם על יוסף טל), יוסף גולדנברג: שתי רביעיות כלי קשת ישראליות מודרניות מוקדמות: “קשתות קיץ” מאת צבי אבני ו”תהלים” מאת עדן פרטוש, ענת רוזנשיין-ויקס: השאלות, שילובים ו”הלחנה מחדש” בשלוש יצירות מאת בטי אוליברו, הילה טמיר-אוסטרובר: התגלמות הטראומה באופרה “פנימה” מאת חיה צ׳רנובין, שושנה זאבי: הפואטיקה של חוויית הסף בשירה ובמוזיקה (“השער האפל” – דוד פוגל ואייל אדלר; “הכרמל האי-נראה” – זלדה וינעם ליף; “ציפור כלואה” – יאיר הורוביץ ומנחם ויזנברג). שיחות עם מלחינים: אור שמש: שיחה עם ראובן סרוסי, אופיר אילזצקי: בקצה המדבר: שיחה עם אריק שפירא, מירה זכאי: שיחה עם עודד זהבי, ג’ונתן גולדמן: חיפוש אחר אינטראקציות: שיחה עם עופר פלץ.

כתב העת רואה במסגרת המגמה למוזיקולוגיה ע”ש סם רובין,בית הספר למוזיקה ע”ש בוכמן-מהטה, הפקולטה לאומנויות ע”ש יולנדה ודוד כץ, אוניברסיטת תל אביב בשיתוף עם הוצאת רסלינג.

250 עמודים * 84 ש”ח

peimot_con_front-page-001

“לשיר!” מאת ויוי גרין

 הוצאת ידיעות ספרים

לילי רוס היא אולי הזמרת וכותבת השירים המצליחה ביותר בעולם, אבל הצליל היחיד שהיא שומעת עכשיו הוא הקול שמשמיע הלב שלה כשהוא נשבר.

שוב זה קורה. הפעם הבחור שזורק אותה הוא ג’ד מונרו, גם הוא זמר פופולרי.

חבל, הם היו זוג זוהר במיוחד.

עד עכשיו, כשהיו שוברים לה את הלב, נהגה לילי לכתוב על זה שירים ולהוציא אלבום מצליח. הדמעות שלה היו תמיד שוות זהב. אבל הפרידה הזאת היא פרידה אחת יותר מדי, ולילי מחליטה לברוח עם שתי חברותיה הטובות לבקתה צנועה בכפר דייגים קטן. היא עוזבת את ניו יורק, את התוכניות לסיבוב הופעות ענקי, את המעריצים ואת טורי הרכילות לטובת עיירה מנומנמת שבה אף אחד לא מתרשם במיוחד מלילי רוס המפורסמת.

האם היא תצליח לחלץ את לילי האמיתית מתחת לשכבות האיפור והזוהר? ואיך ישתלב בתוכניות נואל ברדלי, דייג צעיר בעל חיוך כובש?

לשיר! מאפשר הצצה אל מאחורי הקלעים של עולם הזוהר ומעלה שאלות מרתקות על האנשים בשר ודם שמאחורי התדמית הנוצצת, על תהילה אל מול חופש, על אהבה ועל חברוּת.

88 ש”ח

att2a08

מהקלפי אל השוק: צרכנות פוליטית בישראל” מאת ד”ר עמרי שמיר

הוצאת פרדס

צרכנות פוליטית היא תופעה ארוכת שנים המתחזקת בעשורים האחרונים בישראל ובעולם.  צרכנות פוליטית מתייחסת לשימוש של אזרחים בכוח צרכני כדי להחליט לרכוש מוצר מסוים או להימנע מרכישת מוצר אחר במטרה לחולל שינוי חברתי ופוליטי. הספר מהקלפי אל השוק מציג את השימוש בצרכנות פוליטית בישראל ומציע ראייה חדשה של הזירה הצרכנית המקומית כזירה אלטרנטיבית בה מתנהלים מאבקים פוליטיים. למרות הקשיים והחסמים הנידונים בספר, עולה ממנו כי הצרכנות הפוליטית בישראל אינה תופעה זניחה או חולפת אלא תהליך שהולך ומתעצם. הסיבות העיקריות להתרחבות השימוש האזרחי בצרכנות פוליטית נעוצות במשבר הדמוקרטיה וכשלי הממשל, בהתפשטותה של תרבות הצריכה הגלובלית ובהתחזקותם של ערכים המבטאים דאגה לחברה ולסביבה.

במרכז הספר מהקלפי אל השוק עומדים יזמי הצרכנות פוליטית שבחרו לאמץ את האקטיביזם הצרכני כדרך פעולה חלופית כדי להשפיע על המדיניות הציבורית ועל התנהלות המגזר העסקי. הספר מנתח את יחסי הגומלין המתנהלים בין היזמים לבין אזרחים-צרכנים אותם הם מבקשים לרתום למאבק הפוליטי, וכן בינם לבין העסקים שאת התנהלותם הם מבקשים לשנות. ברקע, נמצאת גם המדינה שאמונה על הסדרה ושינוי של כללי המשחק. פרקי ספר מתמקדים במקרים ממספר תחומי מדיניות: סביבה (ניסויים בבעלי חיים); חברה (נגישות, זכויות עובדים ויוקר המחייה) ויחסי דת ומדינה (מעמדה של השבת במרחב הציבורי).

ד”ר עומרי שמיר, חבר סגל בחוג לפוליטיקה וממשל ובמחלקה למדע המדינה במכללה האקדמית אשקלון. מחקריו, עוסקים בתחומי המנהל והמדיניות הציבורית, הצרכנות והפוליטיקה.

225 עמודים * 69 ש”ח

omri_shamor_cover

“ספר השיאים של גינס 2017 עורכת אחראית: רותם האוזמן

מאנגלית: עטרה מוסקוביץ’

הוצאת כרטא ירושלים

ספר השיאים של גינס יוצא לאור זו השנה ה- 41 בישראל במהדורת 2017

ספר השיאים של גינס הושק בשנת 1955 ומאז מכר יותר מ-134 מיליון עותקים, תורגם ל-21 שפות ושווק ביותר מ-100 מדינות. שילוב נכון של שיאים חדשים ומדהימים יחד עם כמה קלאסיקות אהובות ומוכרות, המהדורה מציגה חתך גדול של ההישגים הגדולים ביותר של האנושות.

המהדורה השנה גייסה את עזרתם של כמה שוברי שיאים מעוררי השראה. אלו שיודעים מה פירוש הביטוי “למתוח גבולות”, והיא בולטת בהתייחסות שהקדישה לחלל החיצון. כפי שאמר האסטרונאוט באז אולדרין: “הילדים שנולדו בין השנים 2000-2010 יהיו אלו שינחתו ראשונים על המאדים, ואלו הילדים שהיינו רוצים שיתרגשו מן העתיד…”

הנה חלק מ- 4,000 השיאים שכלולים בספר החדש: שונית האלמוגים הכי ארוכה, בית המרקחת הטבעי הכי גדול, הצמח העוקץ הכי מסוכן, הכי הרבה הרוגים במתקפת תנינים, שיעור היוגה הכי גדול, הכוכב שמקיפות אותו הכי הרבה פלנטות.

GWR_2017Cover_HB_CoEdsHE