היי מוטי, אנחנו נפגשים כאן כדי לדבר קצת על ספרי שמע ועל החברה שאתה עומד בראשה – iCast. אז נתחיל בהתחלה – מתי ולמה החלטתם להקים את אייקאסט? ספר קצת על ההיסטוריה של המיזם שלכם.

אייקאסט פועלת בתחום הספרים המוקלטים כבר חמש שנים. הרעיון נולד כשאביו של אחד השותפים בחברה סבל מבעיה בעין שהקשתה עליו את הקריאה, והוא החל לשאול ספרים מספרייה לעיוורים. פתאום נחשפנו ליופי שבספר מוקלט ולא הצלחנו להבין למה בעצם הוא לא משמש את כלל האוכלוסייה. מהר מאוד פנינו למיטב הסופרים הישראלים, השגנו זכויות בלעדיות, בנינו אולפנים והתחלנו להקליט. היום הקטלוג שלנו מונה יותר מ-1,000 ספרים וממשיך לגדול בקצב של 350 ספרים חדשים בשנה.

השאיפה שלנו היא להחזיר אנשים למעגל הקריאה ואנחנו עושים זאת באמצעות האפליקציות, שמאפשרות לאנשים גישה חופשית לקטלוג במסגרת המינוי, והספריות הציבוריות, שבהן ניתן להאזין לספרים בחינם. אנחנו שמחים לשתף שישראל מדביקה את הפער בין מדינות שבהן הספרים המוקלטים מהווים חלק נכבד משוק הספרים כבר עשרות שנים. באותן מדינות אנחנו עושים צעדים ראשונים כדי להגיע לישראלים ודוברי עברית, שעבורם הספרים שלנו יכולים לשמש כעוגן – להגן עליהם מפני שחיקה והתמוססות של השפה ולעזור להם לצלוח בלחיצה אחת את המרחק הגאוגרפי בין השפה והתרבות העברית.

הספרים המוקלטים עוזרים מאוד בשימור הקשר של המשפחות הישראליות עם השפה העברית, והם אפקטיביים במיוחד עבור הגיל הצעיר. הדרך של הורים שמתגוררים בתפוצות לשמר את העברית של הילדים היא לעודד לקריאה, אבל בשלב מסוים ילדים שלא מדברים עברית באופן שוטף בחיי היום היום,מתקשים בקריאת ספרים ואז יש סיכוי גבוה שיניחו לספר ולקריאה בעברית בכלל, שילוב של קריאה והאזנה משפר משמעותית את הבנת הסיפור וכך נוצר מצב שהקריאה וההאזנה תומכות זו בזו.

מה החזון שלכם? איך הייתם רוצים שיראה שוק הספרים הקוליים בישראל בעוד 5 ו-10 שנים?

השאיפה שלנו היא להנגיש את הספרות לכל אותם אנשים שהפסיקו לקרוא. כולנו מודעים לכך שלאנשים יש היום פחות פנאי, ועד שהם כבר קונים ספר ומתחילים לקרוא אז או שאין להם זמן או שהספרלא לטעמם. התוצאה של זה היא שלא רק שהם יזנחו את הספר, אלא גם המוטיבציה שלהם לקנות ספר נוסף תרד. באייקאסט לעומת זאת יש להם קטלוג גדול שפתוח בפניהם לחלוטין, נגיש בכל מקום ואם ספר אחד לא מוצא חן בעיניהם הם יכולים לעצור ולעבור מיד לספר הבא.

פן נוסף של ההנגשה הוא שלספרים שלנו ניתן להקשיב דרך האפליקציה, שנמצאת על הטלפון, שהולך איתנו לכל מקום. לכן גם הקטלוג של אייקאסט הולך איתנו לכל מקום. החזון שלנו הוא שבעוד מספר שנים האפליקציה של הספרים המוקלטים תופיע על כל מכשיר שמנגן אודיו: טלפון, מסך טלוויזיה, מערכת חכמה במכונית או בתחבורה הציבורית, עמדות שמע בקופת חולים ועוד. ככל שהיא תופיע ביותר מכשירים כך הנגישות לספרים תגדל. אנחנו מציירים בדמיוננו נהגי משאיות שמבלים שעות רבות על הכביש ומאזינים תוך כדי לספרים מוקלטים – הנסיעה תהיה מהנה יותר עבורם, והם יצטרפו לחיקו של שוק הספרים. בנוסף, אנחנו בטוחים ששוק הספרים המוקלטים ישתלב היטב עם הספרים הדיגיטליים והמודפסים – יהיו כאלה שיאזינו בלבד וכאלה שישלבו קריאה עם האזנה.

איך בוחרים קריינים? יש אודישנים? וגם – אתם אלה שמתאימים את הקריין לספר, או שכל קריין בוחר ספר שהוא רוצה לקרוא?

הסופר הוא זה שמוביל את תהליך הליהוק של הקריינים לספר שלו – הוא קובע מאפיינים לליהוק ואנחנו שולחים לו דוגמאות הקלטה. ברגע שהוא בוחר קריין אנחנו מתחילים את ההקלטות. מדי פעם בפעם אנחנו עורכים אודישנים לקריינים שמעוניינים להצטרף אלינו וההקלטות שלהם נכנסות לבנק הקולות שלנו שכולל כיום מאות דוגמאות. ישנם גם מקרים שקריינים ממליצים לנו להקליט ספר מסוים, בטח כשמדובר בספר שהם מעוניינים להקריא, אבל הבחירה היא תמיד בידי הסופר. 

מה היתרון הגדול לדעתך של הספרים הקוליים על פני ספרים כתובים?

הספרים הקוליים מנגישים את הספרות והופכים אותה לזמינה כפעילות מקבילה לפעילויות היום-יומיות הרבות שלנו. הם מחזירים אנשים לעולם הקריאה – את כל אותם ספרים שאנחנו ״מתכננים לקרוא״ אנחנו יכולים לשמוע בפקקים, תוך כדי אימון ספורט, כשאנחנו שוטפים כלים ואפילו סתם לפני השינה כשאנחנו עייפים מדי בכדי לקרוא. זאת בניגוד למצב הקיים שבו כולנו עורמים ספרים לצד המיטה או על השולחן בסלון רק כדי שישמשו תזכורת חיה וכואבת לעובדה שאנחנו לא מצליחים להקדיש לקריאה את כמות הזמן שהיינו רוצים. כמובן שמעבר לכך הספרים הקוליים הם כלי חיוני עבור אנשים המתקשים בקריאה ועבור אנשים עם לקויות ראייה. אלה קהילות שהאלטרנטיבה הקיימת של ספרים כתובים היא בבחינת אתגר גדול עבורן, שלעתים מתסכל ולעתים גורם להן לא להתקרב לספרים. 

יש ספרים שאי אפשר או לא מומלץ להפוך אותם לספרי שמע?

לא. ספר הוא בראש ובראשונה סיפור, וסיפור אפשר להעביר מפה לאוזן, בכתב, במבט ובשלל דרכים נוספות. המאה ה-20 לימדה אותנו שכל סיפור מתאים לכל מדיום, וההצלחה או הכישלון תלויים במספר, בסיפור ופעמים רבות בשילוב בין השניים.

לדעתך, ספרי שמע יכולים להחליף באופן מלא את הספרים הכתובים? או שזו רק אופציה משלימה?

אנחנו רואים קשר משלים בין ספרי השמע לספרים הכתובים – מחקרים שנעשו בארצות הברית, למשל, מראים ש-50% מהילדים שהקשיבו לספר מוקלט חזרו לקרוא אותו. כמובן שאני עדיין אוהב לקרוא ספרים, אבל יש לי הרבה פחות זמן. לפני שהקמנו את אייקאסט כמות הספרים שקראתי הצטמצמה משנה לשנה, ועכשיו בזכות הספרים המוקלטים סך כל הספרים שאני מסיים בשנה הוא הרבה יותר גדול. יש לילות שבהם אני קורא ובבוקר שאחרי אני חוזר לספר בהאזנה – זה השילוב המושלם מבחינתי.

ולסיום – אנחנו אוהבים ב”קורא בספרים” לקבל המלצות על ספרים מהמרואיינים שמגיעים לפה. מהם הספרים האהובים עליך? תוכל להמליץ על ספר שלדעתך לא זכה למספיק הערכה?

זה אמנם לא ספר חדש במיוחד, אבל לאחרונה התגלגל אליי ״עושים היסטוריה״ של סטיבן פריי והפך לאחד הספרים האהובים עליי. אני אוהב ספרים שיש בהם הומור נוקב – גם עצמי וגם כלפי הסביבה, והספר הזה הצחיק אותי מאוד. על העלילה במשפט אחד – דוקטורנט כושל נוסע בזמן ומונע את לידתו של היטלר. אני חושב שמה שחיבר אותי לספר זו הגישה שאין טעם לנסות לשנות את מה שקרה בעבר, גם אם הייתה לנו היכולת לעשות זאת, מעדיף ללמוד ממנו ולנצל את האנרגיה לעשיה חדשה וטובה יותר אז אני לא בטוח אם הוא זכה או לא זכה למספיק הערכה, אני חושב קדימה – והקדימה במקרה הזה הוא להמליץ לכם לקרוא אותו עכשיו.

מוטי ליפמן, מנכ"ל אייקאסט. צילום: דור מלכה

מוטי ליפמן, מנכ”ל אייקאסט. צילום: דור מלכה

***

מוטי ליפמן הוא מנכ”ל iCast – ספריה דיגיטלית של ספרים מוקלטים.

לאתר הבית של אייקאסט לחצו כאן.

עוד על החברה:

באוטו בטיול משפחתי או באמצע פקק תנועה, תוך כדי אימון ספורט, שטיפת כלים, או אפילו צחצוח שיניים – אפשר לשקוע בספר טוב מתוך מגוון האייקאסטים (הספרים המוקלטים) של iCast. עם קריינים המדגישים את הרכיבים הדרמטיים והקומיים, מבחר ספרים בכל ז’אנר ולכל גיל, ונתוני שמיעה ההולכים וגדלים – מדובר במהפכה גדולה בעולם הספרות. יותר ויותר אנשים ברחבי העולם נחשפים לאפשרויות הגלומות בעולם האודיו ומקשיבים לאייקאסטים – בכל זמן ובכל מקום. iCast מחזירה אנשים לעולם הספרים – במציאות המודרנית העמוסה היא מאפשרת לאנשים רבים שוויתרו על הקריאה לשלב שוב את הספרים בפעילות היום-יומית שלהם באמצעות האזנה.

 iCastמהווה ספרייה דיגיטלית מקיפה לכל גיל ובכל ז’אנר; ספרות מקור ותרגום, ספרי עיון, ספרות לנוער, וספרי ילדים ופעוטות במגוון רחב. הספרים הוקלטו על ידי הסופרים עצמם או על ידי קריינים ושחקנים מפורסמים וניתן להאזין להם דרך אתר iCast (www.icast.co.il) ודרך האפליקציה “אייקאסט ספרים מוקלטים” מכל מכשיר מבוסס אייפון ואנדרואיד שברשותכם. ספריהם של דויד גרוסמן, יהודית קציר, אשכול נבו, מיכל שלו, דרור משעני, יורם קניוק, עירית לינור, ינץ לוי ושלומית כהן-אסיף כבר נמצאים על המדף הווירטואלי. כמו כן, כל ספר הרואה אור בהוצאת תשע נשמות כבר כולל בתוכו QR – קוד המוביל את הקורא לגרסה הקולית של הספר, באתר ובאפליקציית אייקאסט.

ההקראה הייחודית סוחפת גם את הדור הצעיר לעולם הספרות – הנתונים מעידים על עידוד קריאה בקרב ילדים ונוער:  50%מהילדים שהאזינו לספר חזרו לקרוא אותו. בנוסף, ספרים הדרושים לבגרות בספרות בישראל כבר מחכים לתיכוניסטים בספרייה המוקלטת, ביניהם “קופסה שחורה” מאת עמוס עוז, “החתונות שלנו” מאת דורית רביניאן ו”שליחותו של הממונה על משאבי אנוש” מאת א.ב. יהושע. ב-iCast גם מקליטים, כל שנה, את הספרים שמומלצים על ידי משרד החינוך. 

תחום החינוך נמצא בלב העשייה של iCast: השנה יתקיימו שיתופי פעולה עם בתי ספר, במסגרתם התלמידים יקבלו אייקאסטים וייקחו חלק בהאזנות משותפות בכיתה במסגרת “שעת סיפור”. iCast מהווה כלי עזר להחדרת שפה תקינה והגייה נכונה של מילים ושמות, וחושפת ילדים לרמת קריאה גבוהה מזו המתאימה לגילם. יתרון זה נשמר גם עבור ילדים שבבתיהם העברית אינה מדוברת. קהילת הישראלים המתגוררים בחו”ל יכולה להיחשף באמצעות האתר לספרים בעברית ולהתגבר על המחסום הגיאוגרפי והפיזי. בין אם הם נאבקים עם השפה החדשה או כבר חולמים בספרדית – שפת האם תמיד תהווה בית, מקור של כוח ומשפחה. במרחק לחיצה ניתן לדלג מעל המרחק וליהנות שוב מהספרות, השפה והמורשת התרבותית.

עולם האודיו הנגיש את קריאת הספרים גם לקהלים נוספים כמו בעלי לקויות ראייה ואנשים המתמודדים עם לקויות למידה. הספריות הציבוריות ברחבי ישראל מחזיקות תקליטורים להשאלה שמאפשרים לבעלי המוגבלויות ליהנות גם כן מחוויית הקריאה החדשה.

%d7%9c%d7%95%d7%92%d7%95-%d7%90%d7%99%d7%99%d7%a7%d7%90%d7%a1%d7%98