קומוניקטים ופרטים על ספרים יש לשלוח לעורכת המדור דנית צמית במייל:  danittzamit@gmail.com



“רשומות העברת האור דֵנְקוֹרוֹקוּ” מאת
קֵיזַן ג’וֹקִין

מיפנית: ענבל טפר

הוצאת סטימצקי

לכל מי שמתעניין בחקר התודעה האנושית, בתרבות המזרח הרחוק, חוקרי דתות, אנשי רוח, שוחרי בודהיזם ומתרגלי זן סקרנים, המעוניינים להבהיר את הזיקה בין מדיטציית הזן והבודהיזם

קֵיזַן ג’וֹקִין (1335-1268) נחשב לאב מייסד חשוב, למפיץ הסוֹטוֹ זן ביפן ולמורה הזן שהניח את התשתית לאחד הזרמים הבודהיסטיים המובילים כיום בעולם. יצירתו דֵנְקוֹרוֹקוּ – “רשומות העברת האור”, נחשבת לטקסט הנחיה מעמיק ולמדריך המפורט ביותר בכל הקאנון היפני לסַאטוֹרִי, כלומר להתעוררות.

היצירה שהוקראה ונלמדה במנזרים נחשפה לציבור רק במאה התשע-עשרה, ומאז נודעה בכל העולם. אני שמחה להציג פרי חמש שנות מחקר, את הגרסה העברית הראשונה המוערת ומתורגמת משפת המקור.

היצירה הבנויה כשושלת או אילן יוחסין רוחני, מתעדת את רגע ההתעוררות והביוגרפיות של חמישים ושניים דורות מורים ערים – מהבודהה בהודו, דרך סין ועד מורי הזן ביפן של המאה השלוש-עשרה.

הסיפורים המסורתיים הללו משמשים כמצע להצגת סוגיות פילוסופיות, מטאפיזיות וסתירות, שמטרתן להניע, לאתגר, להורות ולהנחות את המאזינים למימוש עצמי של התעוררות בתרגול זן.

הספר, בהוצאת סטימצקי, מיועד לכל מי שמתעניין בחקר התודעה האנושית, למתעניינים בתרבות המזרח הרחוק, חוקרי דתות, אנשי רוח, שוחרי בודהיזם ומתרגלי זן סקרנים, המעוניינים להבהיר את הזיקה בין מדיטציית הזן והבודהיזם.

432 עמודים * מחיר: 84 ₪

Cover

“פטל 3 – לחם עבודה”: אסופת סיפורים וממוארים על פרנסה, הישרדות וכסף

האסופה השלישית בסדרת “פטל”– כתב עת ספרותי המפרסם ממוארים וסיפורים שהיו של סופרים וכותבים ישראלים, בכל פעם בנושא אחר והוא כיום אחת הבמות החשובות לפרסום פרוזה קצרה. כתב העת יוצא פעמיים בשנה. עורכת ומו”לית “פטל” היא אביבית משמרי.

האסופה מוקדשת לנושא “לחם עבודה“, ומביאה סיפורים וממוארים במגוון סגנונות וקולות – על הישרדות כלכלית ועל לחצי פרנסה, בעולם שבו העבודה אינה תמיד תואמת את כישורי העובד ואת חלומותיו. השאיפות והתקוות הנתקלות במציאות דורסנית, החיים האישיים הנטמעים בתוך הפעילות השגרתית, נפרשים בגיליון במלוא עוזם, בצבעי כתיבה שונים ובכתיבה מקורית ומרתקת.

באסופה מופיעים סיפורים, רשומות אישיות וממוארים פרי עטם של: תמר אגמון, יואב איתמר, שרית אלקון, סלין אסייג, שולמית אפפל, רחל היימן, אברי הרלינג, נועה ויכנסקי (בסיפור גרפי), תהילה חכימי, ריקי כהן, איתמר לוי, תמי לימון, רובי נמדר, מירב נקר-סדי, יונתן פיין, דקלה קידר, שועי רז, רונית רפ, חגית שורש, רנה שינפלד (במונולוג שנרשם מפיה).

מתוך 20 הסיפורים, 16 נכתבו במיוחד עבור “פטל”, ורק אחד ראה אור קודם לכן.

מסעדה הודית וסוכנות ביטוח, ניהול משק בית פרברי והשגחה על בחינות בגרות, עבודה על מכבש מסוכן ומסע חוצה ארה”ב במכונית שכורה – אלה הם רק חלק מנופי ההתרחשות של הסיפורים. העיסוקים הנפרשים בגיליון הם מכמירי לב, מטרידים, הזויים ומשעשעים.

160 עמודים * 60 ש”ח

PET-03_Cover_front

 

“המלך צ’ינגיס הראשון” מאת יונתן ילון

הוצאת גרף

דיקטטורים. חייבים לאהוב אותם. הם משוכנעים שאין כמוהם דודים חביבים וטובי לב לצאן מרעיתם הפועה בהערצת אין קץ. ואם מדי פעם יש להעניש אזרח סורר שסטה מדרך הישר ולהעביר אותו (בכאב רב, כמובן) אל העולם הבא, נו… אם אין ברירה אז אין ברירה.

יונתן ילון, סופר צעיר ורענן המתגורר ברעננה, הוא גם חובב דיקטטורים ותיק, שחקר במשך שנים את מיטב הדיקטטורים שהיה לעולם להציע, וזיכך את כולם לדמותו של המלך צ’ינגיס הראשון, דיקטטור חביב באמת השולט ביד רמה (אך חביבה) על ממלכת צ’ינגיסטן, השוכנת אי שם בערבות מרכז אסיה. רק לדבר אחד לא התכונן הדיקטטור האסיאתי החביב: מפגש עם דמות מהעבר שמגיעה לבקרו היישר מלבה הפועם של הציוויליזציה המערבית: העיר ניו יורק. והמפגש בין שתי דמויות אלה ינתץ מוסכמות, ישנה גורלות ויצית אהבות, כי אין כמו דיקטטורה קטנה וחביבה כדי לגרום לפשוטי עם ודיקטטורים כאחד להגיע לתובנות חדשות. בערך.

המלך צ’ינגיס הראשון הוא ספר ישראלי חדש, רומן הרפתקאות פרוע, סאטירי ונשכני, המשלב סוגיות אקטואליות בהרפתקה קומית מסחררת שלא תוכלו להניח מהיד, מאת אחד הקולות המקוריים ביותר בספרות הישראלית העכשווית.

המלך צ’ינגיס הראשון הוא ספרו השני של יונתן ילון, שנולד בדרום אפריקה בשנת 1978. בהיותו בן עשרים וארבע בלבד התפרסם ספרו הראשון, קובץ הסיפורים אהוב על בנות. חמש שנים מאוחר יותר התפרסם אושר בלי גבולות, משחק מחשב עלילתי פרי מקלדתו הקודחת, שנבחר כמשחק המחשב הישראלי הטוב ביותר בכל הזמנים. יונתן מתגורר ברעננה עם אשתו, שני ילדיו, כלב וארנבת. בזמנו הפנוי, כשאינו כותב ספרים או חוקר את תולדותיהם של המשובחים שבדיקטטורים, הוא משמש סמנכ”ל שיווק בחברת היי-טק וכותב את הבלוג ביקורות ספרים לממהרים.

180 עמודים * 64 ש”ח

 hamelech-front

“כולנו ממש בסדר” מאת דריל גרגורי

מאנגלית: דוד חנוך

הוצאת גרף

המותחן הפסיכולוגי החדש פרי עטו של דריל גרגורי לוקח את ז’אנר המותחן הכה מוכר ומביא אותו למחוזות חדשים ומקוריים במיוחד.

זהו סיפורם של שישה אנשים. שישה אנשים ופסיכולוגית אחת. שישה אנשים שעברו לפני שנים התעללות איומה בידי כמה מהרוצחים הסדרתיים האיומים ביותר בתולדות אמריקה והצליחו לשרוד, מתקבצים שנים ארוכות לאחר מכן לקבוצת טיפול תמימה בה יוכלו, לראשונה, לדבר זה עם זה ולחלוק חוויות. אלא ששום דבר בקבוצת הטיפול הזו אינו תמים, ותעלומות העבר הרחוק קרובות אליהם משחשבו.

כולנו ממש בסדר הוא מותחן פסיכולוגי אפל ורווי הומור שחור מאת אחד מהסופרים האמריקאים המקוריים ביותר שפועלים כיום. ספריו הקודמים, פנדמוניום והאלף בית של השטן התפרסמו גם הם בהוצאת גרף, זכו בביקורות נפלאות ובאהדת קהל הקוראים בישראל. מעולם לא היה סופר שקוראיו התקשרו לבית ההוצאה באובססיביות כה רבה כדי לשאול מתי כבר יצא ספרו הבא בעברית.

דריל גרגורי מתגורר באוקלנד, קליפורניה, ובעקבות הצלחתו המסחרית עזב את עבודתו כמתכנת ועתה הוא סופר במשרה מלאה. הוא ביקר בארץ בשנת 2013 לכבוד השקת ספרו האלף בית של השטן שזכה בפרס גפן לשנת 2013 כספר הטוב ביותר.

כולנו ממש בסדר זכה בפרס הפנטסיה העולמי לשנת 2015 ועתה מעובד לסידרת טלוויזיה שתעלה בשנה הבאה ברשת HBO  שאחראית לסדרות מצליחות רבות ובהן גם משחקי הכס.

עמודים 125 * 64 ש”ח

דריל - גרף

 “מהאולטרה-סאונד לצבא – המסלול הלא-מודע של הגבריות הישראלית מאת חני מן-שלוי

הוצאת רסלינג

בספר מהאולטרה-סאונד לצבא חני מן-שלוי מעיזה להישיר מבט אל לב ליבה של חווית ההורות הישראלית ולחשוף את הדרמה הרגשית החבויה בליבות ההורים לבנים בישראל המגדלים בנים בצל הידיעה שבגיל 18 בנם יתגייס וחייו עלולים לעמוד בסכנה. בפעם הראשונה בישראל נערך מחקר בנושא, אשר על סמך ממצאיו משורטט מסלול התפתחות הגבריות הישראלית. הספר מגלה כיצד ידיעת הגיוס, על רקע ההיסטוריה היהודית בכלל והשואה בפרט, מעצבת לאורך התפתחות וגדילת הבן את דפוסי ההורות, ובאופן מפתיע משפיעה ומעצבת גם את היחסים הזוגיים.מהאולטרה-סאונד לצבא צולל אל תוך תהליכי ההתפתחות הנחווים על ידי הגבר הישראלי הצעיר עד לגיוסו; הוא בוחן את דימויו של הגבר כחייל פשוט וקצין, את יחסיו המשתנים עם הוריו ואת חוויותיו מרגע השחרור מהצבא – תהליכים המשפיעים על התפתחותו מנער לגבר.ד”ר חני מן-שלוי היא פסיכואנליטיקאית, מנהלת המרכז הפסיכואנליטי הזוגי והמשפחתי, סגנית הנשיאה של האיגוד הבינלאומי לפסיכואנליזה זוגית ומשפחתית.

346 עמודים * 78 ש”ח

hanni_mann_shalvi_small_con_front-page-001

“התחדשותה של מסורת – חגיגות הסהרנה בישראל” מאת רחל שרעבי

הוצאת רסלינג

חגיגת הסהרנה שחודשה לראשונה בשנת 1975 במתכונתה הציבורית בישראל היא בראש ובראשונה חגיגה אתנית. היא ממלאת פונקציות מרכזיות, כמו למשל שחרור מסייגים של התנהגות עדתית שנכפים על ידי דרישות המיזוג החברתי ושמירה על סולידיות משפחתית וקהילתית, לצד הפגנת גאווה אתנית. בעקבות רוברט רדפילד ומילטון סינגר טוענת המחברת שהסהרנה היא “מסורת קטנה” שבאמצעותה ביקשו מנהיגי יוצאי כורדיסטאן בישראל ליצור גבולות אתניים עם “המסורת הגדולה”, כפי שעוצבה על ידי ההגמוניה התרבותית הישראלית בעשורים הראשונים למדינה, ובאופן הזה להדגיש את הייחודיות שלהם. יהודי כורדיסטאן הדגישו בחגיגות מסרים של אחדות לאומית, יהודית-ישראלית, ותבעו הכלה של “המסורת הקטנה” בתוך “המסורת הגדולה”.בהתחדשות חגיגות הסהרנה יוצאי כורדיסטאן סוגרים ופותחים גבולות עם ה”אחר”, בעת ובעונה אחת. זו זהות דואלית המושרשת בייחודיות אתנית מצד אחד ובישראליות מצד שני; המתח בין הזהויות, כמו גם הניסיון לגשר ביניהן, בלט במסרי החגיגות. תהליכי הניעות והמיסוד של פרקטיקה מסורתית כמו הסהרנה בהוויה הישראלית העכשווית מראים שהמרחב עצמו משתנה, כלומר שחל בו “סינקרטיזם מלמעלה”.  בד בבד עם ניעות הסהרנה למרכז, התפתח בה תהליך מתמיד של פירוש וחידוש המסורת. זהו למעשה “סינקרטיזם מלמטה”, כלומר ברירה ומיזוג של רכיבים מסורתיים ומודרניים; סינקרטיזם הכרוך בעיבוד, פרשנות, התאמה של סמלים ונוהגים מסורתיים לתרבות החדשה ובאימוץ של תכנים חדשים. מכאן אנו למדים שהדינמיות היא תכונתה הבולטת של המסורת – לא רק של המודרניות.פרופ’ רחל שרעבי היא סוציולוגית, ראשת החוג הרב-תחומי במדעי החברה במכללה האקדמית אשקלון. משמשת עורכת בכתב העת “הגירה”. מחקריה דנים בהגירה, מסורת ומודרניות, מגדר, מפגש בין תרבויות וסינקרטיזם. בין ספריה: “חג המימונה: מהפריפריה אל המרכז” (הקיבוץ המאוחד ויד בן צבי, 2009); “בין הפרטי לציבורי: נשים בקיבוץ ובמושב”, ערכה עם פרופ’ סילביה פוגל-ביז’אוי (מאגנס ויד טבנקין, “כמו בובות בחלון הראווה”, נכתב בשיתוף עם ד”ר אביבה קפלן (רסלינג, 2014).

280 עמודים * 74 ש”ח

rachel_sharaby_con_front-page-001

“לצייר להם כבשה? כיצד נוכל לטפח את היצירתיות של ילדינו ותלמידנו?” מאת גד אלכסנדר ויקיר שושני

הוצאת רסלינג

היכולת של ילדים לחשוב בדרכים יצירתיות, להפעיל את דמיונם ולתרום מיוזמותיהם בעתיד בדרך מיטבית תלויה בין השאר בהזדמנויות שניתנות להם בבית, בקהילה, בבית הספר ובמרחב הווירטואלי. הספר לצייר להם כבשה? בוחן דרכים שונות אשר בהן עשויים הורים ומחנכים לסייע לבני הדור הצעיר לפתח יכולות אלה. בחלקו הראשון הספר בוחן הגדרות שונות ודרכים מקובלות לפענוח סוד היצירתיות. בשל הקשיים המתגלים בהגדרות אלה נבחנת דרך חדשה לבחון את הפוטנציאל היצירתי ולגלות דרכים למימושו. דרך זו, המכונה “הנהרה דיאלקטית”, מאפשרת להבין ולפתח יצירתיות בבית הספר ומחוצה לו באופן כזה שמכין את התלמידים לעולם דיגיטלי שבו הם נדרשים להפגין מיומנויות חשיבה במקום לשנן עובדות.החלק השני של הספר מציע דוגמאות רבות לשילוב משימות יצירתיות בלימוד מדעים וטכנולוגיה, אמנויות, ספרות, היסטוריה, מוזיקה ותחומים נוספים. האם יצירתיות מבוססת על כושר כללי או על התמחות בתחום מסוים? האם היא מותנית בציונים ותגמולים חיצוניים או שמא תלויה בעיקר בהנעה פנימית וסקרנות? האם מי שמטפח את יצירתיות הזולת אמור להיות יצירתי בעצמו? וכיצד ניתן לכוון לקראת תוצרים יצירתיים במסגרות החינוכיות הקיימות כאשר המדדים להערכתם לא תמיד ברורים ותזזיתיים? המחברים מסתמכים על ניסיון רב-שנים בהטמעת דרכים להמרצת היצירתיות בבתי ספר ובמוסדות לא-פורמליים בישראל ובקנדה, כמו גם בפיתוח תוכניות המשלבות את הדמיון בלמידה בכל מקצועות הלימוד.ד”ר גד אלכסנדר שימש כחבר בכיר במחלקה לחינוך באוניברסיטת בן גוריון; ניהל מחקרים והתערבויות בבתי ספר בתחום פיתוח היצירתיות ושילוב מחשבים בתוכניות הלימוד.
פרופ’ יקיר שושני הוא פיזיקאי העוסק ביסודות הפילוסופים של המציאות וההכרה; שימש כמרצה וחוקר במספר אוניברסיטאות ומכללות בארץ, בבריטניה, בארה”ב ובקנדה.

 300 עמודים * 76 ש”ח

gad_alexander_con_front-page-001

“על גב הנמר” מאת נילי ארד

עריכה: אלי הירש

הוצאת אבן חושן

פרי לאדמה

השלתי מעלי

גלימה

ולא מצאתי עור אחר

לכסות בו את מערומי האדמה החרוכה

עד שיבואו מים וישקו את גידולי הפרא

עד שאכרע על פני ובצפורני בזלת אצמיח

פרי לאדמה.

נילי ארד, משפטנית בכירה בישראל, שימשה כנשיאת בית הדין לעבודה  מנובמבר 2010 ועד דצמבר 2013. בתקופת כהונתה נרשמו פסיקות תקדימיות בתחום יחסי העבודה בישראל. (אחד מהתיקים המרכזיים שבטיפולה כנשיאת בית הדין היה – שביתת הרופאים).

בשנת 2013, בהגיע לגיל הפרישה של שופטים, הסירה מעליה ארד את גלימה, נפרדה מכס המשפט ועברה בין יתר עיסוקיה (גישור ובוררות) לכתיבת שירה. השירים העוצמתיים של נילי ארד מבטאים באופן גלוי וברור את השינוי, הפרידה וההתחלה החדשה וחרף היות “על גב הנמר” ספרה הראשון אין בו בוסריות כי אם אינטנסיביות מלאת עוז שחיכתה חיים שלמים כדי לספר את הסיפור.

133 עמ’ * 54 ש”ח

על גב הנמר

“כמו שאלה פתוחה” מאת עדה אמיכל ייבין

הוצאת עולם חדש

‘כמו שאלה פתוחה’ הוא רומן המשרטט בדייקנות ובתנופה גורל של אדם מרשים וחידתי, את גורלו של אבנר תדמור, בכיר לשעבר בשירותי הביטחון הישראלים, ומתוך כך עוקב אחר תולדותיה של חוליה משמעותית בשלשלת הדורות המחברת בין יהדות אירופה ליהדות הישראלית: אלה שהיגרו מ”שם” ל”כאן” בעקבות עליית הנאצים, ועשו הכול כדי לתרגם את פליטותם השבורה והמסוכסכת לציונות עיקשת ולוחמנית.

השנה היא 1966. שי, בנו של אבנר, מוצא את מותו בפעילות צבאית מעבר לגבול. מות הבן גורר את האב לחשבון נפש מרחיק לכת עם עברו, ובעיקר עם כישלונותיו כאב, כבן זוג, כבן. יופיו עוצר הנשימה של הרומן קשור למבנה המיוחד שלו, המזכיר מערבולת. זהו סיפורה של התמוטטות: קריסה אל סודותיו הבלתי פתורים של העבר, אלה שממשיכים לענות אותנו כל חיינו “כמו שאלה פתוחה”, פצע מדמם שלא יגליד לעולם.

ילדותו ונעוריו של אבנר לובשים צורה חיה וסוערת נגד עינינו, ונעים כמו בסחרחורת בין אוסטריה וליטא, טריאסטה וניו יורק, ארץ ישראל המנדטורית ולבנון שתחת משטר וישי. אבנר נאלץ להגדיר ללא הרף את זהותו לנוכח סדרה של מפגשים הרי גורל: עם האיום הנאצי, עם הקסם שמהלכת עליו התרבות הערבית, עם ההבטחה לתיקון עולם ברוח הסוציאליזם, עם חמלתן ואכזריותן של נשים, ועם יהירותם של ה”צברים” שלשורותיהם הוא מבקש להצטרף.

עדה אמיכל ייבין היא ילידת עין גנים. פרסמה רומנים וסיפורים, ביוגרפיות ומחזות. בין ספריה בפרוזה: האפוקליפסה יצאה לדרך (כרמל 1997), וגעגועים (סטימצקי 2011).

עמודים * 68 ש”ח

כמו שאלה פתוחה חזית HR

“קול קורא מהדף אל הדיבור” מאת אירית סלע

הוצאת עולם חדש

לקרוא שירה בקול זוהי הצעה נועזת. מי שייענה להזמנת הספר הזה ילמד להפוך את המילים על הדף למשהו חי, רב-ממדי, נוכח, נוגע, גופני. הפיכת הקריאה בקול להרגל טבוע תשפיע גם על כתיבת השירה על הדף, על השמיעה הפנימית. קריאה טובה של שיר היא חצי מהבנתו.

איש כמעט אינו קורא שירה בקול כיום. האם השתיקה שנפלה על השירה לא פגמה במוזיקליות שלה, באוזן של המשוררים, ובסופו של דבר לא הובילה גם להחרשה של השירה בספֵרה הציבורית?

קול קורא יכול לפתוח מחדש פתח שהיה נדמה שכבר עברנו בו. הוא יועיל למורים המלמדים שירה באוניברסיטה, בבתי-ספר ובמקומות אחרים, ולתלמידיהם, וכמובן לאוהבי שירה בכלל.

אירית סלע היא בוגרת החוגים לתיאטרון ולספרות באוניברסיטת תל-אביב. היא הייתה מייסדת-שותפה של עמותת הליקון לשירה ועורכת-שותפה של כתב-העת בהוצאת העמותה. כיום היא מנחה סדנאות למשוררים לקריאת שירה ופרוזה על הבמה, סדנאות למוזיקאים (בבית-הספר רימון) וסדנאות לשחקנים (באוניברסיטת תל-אביב). קול קורא הוא ספרה הראשון.

 68 ש”ח

קול קורא חזית HR (2)

“עורבא” מאת רעואל שועלי

הוצאת נמרוד

*

הַמִּלָּה לֹא הָיְתָה בְּתוֹכִי

אֲבָל יָצְאָה מִמֶּנִּי

וְהִיא יָפָה לַגּוּף

שֶׁצִּפָּה לָהּ

רעואל שועלי הוא משורר ממקימי כתב העת לשירה ורעיונות “הבה להבא”. גדל במצפה רמון, גר בתל אביב.

78 עמודים * 52 ש”ח

ניתן להשיג בחנויות העצמאיות

כריכה קדמית

“רונה וגיורא” מאת ענבר אשכנזי

הוצאת פרדס

רונה וגיורא הוא סיפור על צמד של אישה וחתול – מסוג הצמדים שכולנו מכירים, אבל בעצם לא מכירים כלל. זהו סיפור על אינטימיות, על נפש האדם המסוכסכת, על פילוסופיה חתולית ועל מוות. ומעל לכול – זהו סיפור על הניסיונות העצובים והנהדרים למצוא שותף לחיים.

רונה וגיורא” היא נובלה גרפית הכתובה כמעין מסע של חקר פילוסופי אל נבכי ההתנהגות האנושית; המעשית והתודעתית. קול המספר הוא של גיורא, חתול חד חושים ואבחנה, נדבך נוסף במסורת  החתולים הפילוסופיים הספרותיים. הטקסט הוא שלו לגמרי, בעוד רונה, בת האדם שעמה הוא חי, מופיעה באיורים בלבד. לכן מתקיים בנובלה מבט כפול – של החתול גיורא את רונה, ושל הקוראים את רונה וגיורא ומערכת היחסים והכוחות ביניהם.

בתנועה רציפה אך מפותלת, ובמבע אלגנטי אך עוקצני מנסחת ענבר אשכנזי את הפערים בין אורחות החיים של שני היצורים, את היעדר היכולת ליצור שיח משותף, ואת הכאבים והמצוקות שבני האדם חווים משום תפיסות עולמם והתנהלותם. אשכנזי מאירה את הדפוסים, ההרגלים והמוסכמות ומבקרת את ההליכה בתלם, שהיא בלתי נמנעת עבור בני האדם. אך זהו אינו כתב אישום ביקורתי, אלא סיפור נוגע ללב על שותפות גורל, על חברות ודאגה, על היופי שבאפשרויות אחרות ולא מוכרות; סיפור על מסתורין שיכול להיחשף אט-אט רק כאשר זה שמגלה אותו הוא יצור חידתי כמו חתול.

את האיורים בחרה אשכנזי לעשות בטכניקה מעורבת – רישום בעט, וקולאז’ים של גזרי נייר והדפסים. יחדיו יוצרים הטקסט והאיור יצירה שלמה, דיאלוגית ומעוררת מחשבה.

רונה וגיורא, הוא הרומן הגרפי הראשון של ענבר אשכנזי. קדמו לו ספר הסיפורים “בגוף הדברים” והרומאן הקצר “שימורי אהבה” (שראה אור בסדרת “מלח מים”, הוצאת “פרדס”), שמיצבו אותה כקול ייחודי ובלתי מתפשר בספרות הישראלית החדשה. אשכנזי היא גם – ככל הנראה – בעלת הספרייה הגדולה ביותר בישראל לרומנים גרפיים.

ענבר אשכנזי, ילידת תל אביב 1970, אדריכלית נוף בעלת תואר בוגר בביולוגיה מטעם אוני’ ת”א ותואר מוסמך לאדריכלות נוף מטעם הטכניון בחיפה. עבדה במספר משרדי אדריכלות נוף פרטיים. עובדת מדינה במשרד החקלאות ופיתוח הכפר בתפקיד מנהלת תחום תכנון ומידע באגף יער ואילנות. התגוררה עם משפחתה 12 שנים בראשון לציון, חזרה להתגורר בתל אביב ולאחר מכן עברה לחיפה. מגיל 30 מתגוררת בנס ציונה. מציירת ומפסלת, נשואה +2 + כלבה ושני חתולים.

204 עמודים* 79 ₪

עטיפה ג רונה וגיורא

“הם דיברו בלשונם” מאת נעמה צאל 

הוצאת מאגנס

השנה ימלאו שמונים ליהושע קנז, מגדולי הספרות הישראלית. הם דיברו בלשונם הוא הספר הראשון שמוקדש לכלל יצירתו. קנז, שכתיבתו החידתית והנדירה מלווה את הספרות הישראלית מזה כשישה עשורים, ידועה באניגמאטיות שלה ובצניעותה, ובה בעת, הפכה ככל שהזמן חלף להיות הרלוונטית ומשמעותית ביותר עבור דור הקוראים והסופרים הצעיר של ישראל היום. ד”ר נעמה צאל מציעה מפתח לכתיבתו הנדירה של קנז, תוך קריאה פילוסופית בספרות, המבקשת לחשוב על ההיעדר הטבוע בלב תפיסתו של אדם אחר, על פואטיקה של חירשות ועל טביעת נקודות עיוורון בלב שדה הראייה. נעמה צאל בוחנת את יחסי הדמות עם זה שמספר את סיפורה, ונוגעת בשאלות עקרוניות כמו כיצד יכול מספר ישראלי שכותב עברית לנתב את אורחותיה של דמות זרה הדוברת בלשון אחרת, שהוא איננו מכיר. בתוך כך, חושף הספר את קנז כאחד הקולות השקטים, העמוקים, האמיצים והרלוונטיים עבור ישראל של ימינו, ועבור עולם הספרות הישראלי המופרט והמשברי של 2016.

ד”ר נעמה צאל כותבת פרוזה, חוקרת ועורכת ספרות. סיפוריה התפרסמו בבמות שונות, בהן “אורות”, “עיתון 77”, ו-Granta. היא מייסדת ועורכת סדרת “מעבדה” לספרות ניסיונית בהוצאת רסלינג. כתבה את עבודת הדוקטורט שלה באוני’ העברית בירושלים ומלמדת במכללת ספיר שבנגב. בימים אלה משלימה ספר סיפורים ונובלות.

150 עמודים * 59 ש”ח

 14002606_10154269332048046_1523308294_o

“עילי והסוס המתאים” מאת אילנה לאור

איירה: הלה חבקין

הוצאת אבן חושן

כשאני באה לקחת את עילי הנכד שלי מהמועדון בו נמצא לאחר בית הספר (הוא היום בכתה א’), שואלים אותי הילדים “את סבתא שלו?”, אני עונה שאני גם סבתא שלו וגם חברה שלו. לאחר כמה שעות של משחק, של ביחד, אני נפרדת מעילי ואני נשארת עם הרבה אהבה וגעגועים.

“געגועים הם לפעמים החברים הכי טובים” (פרפרזה על שירו של נתן יונתן, פילדלפיה). כך גם אמרתי לעילי, כשהיה מתגעגע להוריו כשהיינו ביחד. הגעגועים מאפשרים לנו לזכור את מי שאנחנו אוהבים. הגעגועים הם אלה שגרמו לי לחשוב ולכתוב על עילי. לכתוב על נושא מרכזי שמאד מעסיק אותו, מטריד אותו וכל אחד יכול להזדהות עם זה:

“האם אני קטן או גדול?” כשאני אומרת כל אחד אני מתכוונת לא רק לכל ילד אלא גם לכל מבוגר. שאלת הקטן/ גדול נוגעת בשאלת הערך: “האם אני חשוב?” בשאלת המקובלות: האם אני מקובל? האם אני מפורסם? רוצה להיות מפורסם? למה אני מוזמן ולמה לא. האם העיסוק שלי נחשב? האם אני יכול לעשות דברים שאני אוהב בלי להיות נלעג? איך מנצחים בתחרות ולמה כל כך חשוב לנצח? האם הורי יאהבו אותי רק כילד טוב, מנצח, חכם, שלא מתלונן כשמפסיד? בהשראת התמודדויות אלה של עילי נכדי כתבתי את הספר. יחסי הורים וילדים. הורים הם אלה שעוזרים בבניית בטחונו של הילד, באפשרותם לתת לו תחושה שבכל מה שיעשה לא יאבד את אהבתם גם אם הם כועסים עליו. הם אלה שיכולים לתת לו תחושת שיש לו השפעה על המציאות ולזכות אותו בהערכה, הם יאפשרו לו להיות סקרן וחקרן. יחד עם זאת הם אלה ש”מחליטים עליו”, וטוב שכך. הם יחליטו מתי די, מתי הולכים לישון, איך מתנהגים ואיך לא. איפה עובר הגבול? איך לשמור על תחושת הביטחון והערך הפנימי והסקרנות של הילד מבלי לקצץ את כנפיו ומאידך לא לוותר על התפקיד ההורי שגם מגביל את הילד,  קובע מה מותר ומה אסור.

ראשית אם נכיר באוניברסליות של התופעה ובבלתי נמנעות שלה נראה לי שכהורים נהיה בפחות לחץ. לא נלחץ אם הילד מרגיש שבלי תלבושת של מסי הוא לא יכול להראות את פרצופו בגן, או שבפורים הוא היחידי שלא רוצה להתחפש, ולא נלחץ כשהילד מספר לנו ש”לכל הילדים יש ולמה לי לא”. חשוב לראות במה הילד טוב, מה החוזקות שלו ולהקנות לו תחושת ערך עצמי.

אילנה לאור, פסיכולוגית קלינית ואנליטיקאית קבוצתית, מורה ומדריכה בתכנית לפסיכותרפיה אוניברסיטת תל אביב ומייסדת תכנית “חברותא” באוניברסיטת תל אביב. זה ספרה השני. ספרה הראשון “החברה שלי ליה” ראה אור לפני כשנה.

48 ש”ח

עילי והסוס עטיפה

“הזיפים של לזרוס” מאת לימור מויאל

הוצאת פנדורה

ד”ר בז ציטרונבאום מתבוסס בעברו המצולק כבר שנים רבות, ונטל הזיכרונות והאשמה מונע בעדו לשוב אל החיים המלאים. כל מעייניו נתונים לחפירה ארכיאולוגית סמוך לקיסריה, שאמורה להיות המקפצה הגדולה בקריירה שלו כארכיאולוג וכהיסטוריון. בז שואף לחשוף את מקורותיו של המרד הגדול בתקופת בית שני ולשפוך אור חדש על אחד האירועים המכוננים של עם ישראל.

לביא אלעזר הוא צלם דוקומנטרי שמתפרנס מצילום חתונות וגר עם דיה, בתו בת השמונה, במושב סמוך לכרכור. כשהוא נשכר לתעד חפירה ארכיאולוגית, הוא אינו משער שהפרויקט יוצא הדופן יסחף אותו לתוך מסע מטלטל שיסיט את חייו ממסלולם. המפגש האישי והמקצועי בין השניים מלווה בעימותים בלתי-פוסקים שאינם פוסחים על שאר אנשי צוות המחקר, וככל שמתקדמת החפירה, נחשפים עוד ועוד סודות מן העבר, אלה הטמונים באדמה הלחה ואלה הספונים עמוק בנפשם.

עיני כולם נשואות בחרדה ובציפייה לאמת החדה כתער שמונחת לה בקרקעית וממתינה לגאולה.

לימור מויאל היא בעלת תואר ראשון בפסיכולוגיה ובקרימינולוגיה, מתמחה במסחר ובקידום אלקטרוני. נשואה ואם לארבעה. ספרה הראשון, מרכבות באיילון, רומן חלוצי בז’אנר ה-MM בישראל העוסק במערכת יחסים בין שני גברים, היה לרב-מכר באתר אמזון ותורגם לאנגלית ולצרפתית. הזיפים של לזרוס הוא ספרה השני.

378 עמודים * 68 ש”ח

Lazarus

“היופי הזה שיש” מאת דויד מונסונגו

הוצאת צבעונים

דויד מונסונגו, אמן רב-תחומי – משורר וצלם – נולד בצפת ומתגורר היום ביישוב גן-נר שלרגלי הגלבוע. “היופי הזה שיש” הוא שירת חייו, שירים שכתב ותצלומים שצילם מתוך הקשר האינטימי שלו עם המילים ועם המראות. תצלומיו מתפרסמים במגזינים, באינטרנט, בספרים ובתערוכות רבות. את תצלומיו הייחודים הוא יוצא לחפש באפריקה, באנטרקטיקה, במזרח ובג’ונגלים של קוסטה ריקה. אבל גם  בגינת ביתו, שבה יצר שמורת טבע קסומה, בית גידול לעשרות צפרדעים, וזהו אתר הצילומים האהוב עליו.

שיריו ותצלומיו של דויד מהדהדים זה בזה ומביעים את השקט הייחודי שלו בהתבוננותו בעולם ממקום של ענווה, צניעות, שקט ונוכחות – אומרת אוצרת התערוכות נגה ארד-איילון, האוצרת של כמה מתערוכותיו. “כל היופי שיש” הוא אלבום מהודר המכיל עשרות רבות מתצלומי הטבע הפראי ברחבי העולם ובגינת ביתו לצד שירים רגישים פרי עטו.

דויד מצלם וכותב שנים רבות, אך הוצאת הספר בימים אלו באה לאחר תפנית דרמטית בחייו, כשרופא המשפחה בישר לו לפני שנים אחדות שחלה במחלה הקשה, לוקימיה. הטיפולים והסבל לא שברו את רוחו. הוא התאושש והחליט על שינוי מהותי בחייו: לא עוד עבודה מוטרפת ולחץ ומרדף אחר הישגים חומריים. דויד בחר להתבונן בעולם, לצלם אותו ולכתוב שירים. להביט על החיים מתוך הזנחת הטפל והתמקדות בעיקר, ביופי, ב”היופי הזה שיש”. הוא החליט להפסיק לתכנן לטווח ארוך וליהנות מן הרגע. הרגע שבו הוא מכוון את עדשת מצלמתו אל התמונה שבטבע, תמונת נפשו, הוא רגע נצח עבורו.

דויד מונסונגו מספר על קוטפת אורז בורמזית, שכל רכושה מסתכם בבגדים שעל גופה וכובע רחב תיתורה המגן על ראשה מן השמש בעת עבודתה. קוטפת האורז לימדה אותו את אחד השיעורים החשובים בחייו. “החמאתי לה על הכובע שלה. היא מיד הסירה אותו ומסרה לי אותו במתנה. סירבתי לקבל. היא התעקשה. הצעתי לה כסף בתמורה, והיא סירבה. לא יהיה לה כסף לעוד כובע, ובכל זאת רצתה רק לתיתו לי. רק אחרי שכנועים ויתרה. היא לימדה אותי שיעור בצניעות ובהסתפקות במועט.”המחלה שלקה בה דויד מלווה אותו כבר שלוש-עשרה שנים, אבל הוא רואה את יפי הבריאה, יפי החיים – בעיניים פקוחות, בלב פתוח ובעדשת המצלמה. שיריו ותצלומיו הם אמנותו וכוח המרפא של חייו.

132 עמודים

כריכת היופי הזה שיש_n