1) מהו הספר האהוב עלייך?

זה קצת כמו לשאול איזה ילד מילדיך אתה הכי אוהב, הלא כן? אבל אם אתם לוחצים אותי עם הגב לקיר, אז “מילכוד 22” של ג’וזף הלר. קלאסיקה. הברקות סיפרותיות אינספור כמו מיג’ור מיג’ור מיג’ור מיג’ור, מפקד הטייסת הנוירוטי שקיבל אנשים במשרדו רק כשלא היה במשרד. הרופא המוטס שרשם עצמו על טיסה עליה לא עלה כדי שיקבל תוספת טיסה למשכורת. אלא שהמטוס אבד בים, שליש היחידה דווח עליו כחלל על סמך הרישומים, והודעה נשלחה למשפחתו. ולא עזרו כל טיעוניו ונסיונותיו להוכיח את קיומו. מבחינת הטייסת הוא לא היה קיים מאחר שהיה רשום כחלל. קצין האספקה הממולח שקנה ביצים ב-10 סנט, מכר ב-5 והרוויח בדרך. הטייס שהתאמן בנטישת מטוסו כדי לברוח מהמלחמה, ועוד ועוד.

ואם מישהו שואל: כמה ספרים צריך לכתוב כדי להחשב כסופר? התשובה: תלוי איזה. אם מדובר במילכוד 22, אחד בהחלט מספיק…

Catch22

2) מהו ספר הילדים האהוב עליך?

טוב, פה אסתכן ואומר “עלילות מיקי-מהו” של אברהם שלונסקי. כילד קטן קראתי את הסיפורים בחרוזים של שלונסקי שוב ושוב, ומעולם לא התעייפתי. יש מצב שהקהל לא מכיר את הספר עקב גילי המופלג, וחבל. לאלו מכם שיש ילדים בגיל טרום קריאה – זהו בדיוק הספר שילדכם ירצה שתקריאו לו שוב ושוב, משום שאתם תהנו כל כך להקריא אותו:

החמסין יום בטלה הוא,

נשתומם לו מיקי מהו

והתמיה בלבבו:

אן אלך ואן אבוא?

אם אדרימה, לא אצפינה:

אם אשמאילה לא אימינה.

אי מקום, בו כל משעול

גם ימין הוא וגם שמאל?

כה חשב שעה בערך

ומצא: “הנה הדרך!”

ורכוב על המקוש

בא לארץ הקשקוש.

בא הביט ראה טוסת

עת טובלת לה בקסת

ושולחת בכשוף

כתב איגרת לינשוף

גאון. פשוט גאון שלונסקי. ולמי שדואג שהילדים לא יבינו את השפה (בהנחה שההורים יבינו…), אומר רק שזו הכנה מצויינת לפסיכומטרי.

946667

3) מה הספר האחרון שקראת?

“ההיסטוריה של המחר” של יובל נח הררי. אמנם הספר עב כרס, אפילו מאד אם סופרים גם את הספר הראשון בסדרה “קיצור תולדות האנושות”, ויש בו לא מעט חזרות. אבל זוהי נקודת מבט מקורית ומעניינת על ההיסטוריה של ההומו ספיינס, ותחזית מעניינת לעתיד. לא עם הכל תסכימו, אבל אסתכן ואומר שהספר ישנה את נקודת המבט שלכם על ארועים היסטוריים או אקטואלים, התייחסות לדת ולהומניזם, ואפילו לצימחונות. מומלץ לרצים למרחקים ארוכים.

975529

4) איזה ספר גרם לך לתהות ‘על מה המהומה’?

“גריי”, ספר ההמשך של “50 גוונים של אפור” של א. ל. ג’יימס. לכאורה רעיון מבריק. הטרילוגיה הצליחה, כל הסקסמניאקים רצו לחנויות, בואו נכתוב את הספר הראשון מחדש מנקודת המבט של הגבר.

בעיה: נקודת המבט של הגבר לא מעניינת אף אחד. וחוץ מזה, מהר מאד מתברר שמדובר במיחזור של אותו הדבר.

מומלץ לוותר. מזל שעלה רק 8$ באמזון. ולגבי הסדרה המקורית של 50 גוונים? למי ששולט בשפה – אמליץ לקרוא באנגלית. התרגום בעייתי מעט. למשל “her face clouded” נשמע סביר. “פניה התעננו”, איך לומר, בעייתי קצת… לחובבי הז’אנר האירוטי, S&M, וסתם אילו שמחפשים רעיונות חדשים לגיוון חיי המין שלהם – מומלץ. יש אפילו עלילה לא רעה.

1917292-5

5) איזה ספר לא זכה למספיק הערכה לדעתך?

“אמא שמש ומולדת” של יצחק קרונזון. טוב, אולי אני משוחד, כי גם הוא קרדיולוג, אך את הסיפורים שלו אהבתי מאד. משעשעים ושנונים. הרופא ההיסטרי שלא ידע רפואה, ובגלל שנכנס להיסטריה וחטף ילד בריא למדי למיון כולם האמינו שהוא הוא זה שהציל אותו. המישחה שהוא המציא בלית ברירה מנרות לטחורים וטיפות אף, שפתרה בעיה לנערה מתבגרת שאף אחד לא הצליח לרפא, ועוד ועוד. מה לעשות, אין כמו סיפורים קצרים.

682921

6) מיהו הסופר האהוב עלייך?

מאיר שלו. הסיפורים אף פעם לא משעממים. תמיד משאירים מקום למחשבה. השליטה בשפה וירטואוזית. (“מאז שגרשון” ביונה ונער. “ארבעימה” בשתיים דובים). הסצינה של הסבתא מ”הדבר היה ככה”, כשהיא נכנסת לנכד שלה לחדר בדיוק בזמן הלא מתאים כשהוא עם מישהי ומתחילה לחפור על השואב אבק שלה, היא בלתי נשכחת. דרך אגב – מי שרוצה ללמוד איך לעשות ספונג’ה – זה הספר לכך.

דיאלוגים שנונים, עלילה מתפתלת ומפתיעה, והומור. הרבה הומור עכשווי. ממליץ מאד לא להפסיד את המדור השבועי שלו ב”מוסף לשבת” של ידיעות אחרונות. תנ”ך ופוליטיקה תמיד יוצא מעניין ביחד.

maxresdefault

מאיר שלו (מתוך youtube)

7) ספר שנתן לך השראה?

“פרויקט רוזי” של גרהם סימסיון. הנה דוגמה לכך שגם סופר לא ידוע ממקור ניו-זילנדי יכול להצליח בספרו הראשון. רעיון מבריק, קבלת האחר במובן המשעשע ביותר, דיאלוגים שנונים. סצינת מסיבת הקוקטייל גאונית. לא פחות. הגישה המתמטית לפתרון משוואת הרעיה מעוררת הערצה. יש ממי ללמוד.

2855768427

8) ספר עיון מומלץ?

“בעיניים פקוחות” של משה פרל. גילוי נאות – מדובר בחבר ותיק שלי. משה היה עיתונאי במעריב ועורך המוסף הכלכלי של העיתון בימיו הטובים של העיתון. יש לו כישרון להסביר מונחים כלכליים סבוכים לכל אחד. הספר שלו מסביר בפשטות איך שיקולים פוליטיים, שינויים חברתיים ודמוגרפים, וסתם הזנחה עלולים להביא אותנו לאבדון. מה לעשות, אי אפשר להתפרנס לעד מהבאת ילדים לעולם. מישהו צריך לעבוד פה. הספר מצא את דרכו למדפי הספרים של קברניטי המשק, ולהערכתי השפיע עליהם משמעותית.

577748

 

***

 

בקיץ 2014 עלה אבינעם שירן על מטוס בדרכו להשתלמות במחלקה הקרדיולוגית בבית-החולים של אוניברסיטת שיקגו, ולא העלה על דעתו שיחזור משם תוך שלושה חודשים עם ספר. יש רופא במטוס? הוא אסופת סיפורים קצרים שעשויים מחומרי חייו של שירן – השירות הקרבי בצנחנים, המסעות לעולם השלישי, הפינוקים שהוא כל-כך אוהב להתמסר להם, ההתמכרות לתחום התעופה, עולם הרפואה ששאב אותו – וגם השכול שאיים לרסק את חייו כאשר בנו דניאל נהרג במלחמת לבנון השנייה.

לעמוד הספר באתר אינדיבוק לחצו כאן

 

130700000236b